Inwestycje

Zakończenie przebudowy Dworca PKP w Białymstoku. Będzie modernizacja kluczowej linii kolejowej w Podlaskiem

2024-12-23 15:05

Zakończono modernizację stacji Białystok przy dworcu PKP. Inwestycja powstawała w ramach międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Teraz PKP PLK zapowiedziało kolejną modernizację linii kolejowej w Podlaskiem. To 100-kilometrowy odcinek na trasie z Białegostoku.

O zakończeniu przebudowy stacji Białystok poinformowano w sobotę (21 grudnia) na konferencji prasowej zorganizowanej przy białostockim dworcu PKP. W ramach inwestycji m.in. zmodernizowano perony, wybudowano windy, a cała stacja zyskała zadaszenie.

Inwestycję na stacji w Białymstoku prowadziły PKP PLK. Polskie koleje zmodernizowały także całą linię z Warszawy do Białegostoku. Wiceprezes PKP PLK Michał Gil podkreślił, że dzięki inwestycji na stacji w Białymstoku podróżni mogą korzystać z udogodnień: schodów ruchomych, wind, a cała stacja jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Oficjalny koniec modernizacji stacji Białystok. Tak zmienił się teren przy dworcu PKP

Stacja połączona jest z inwestycją miejską. Znajduje się przy centrum przesiadkowym i tzw. węźle intermodalnym. To efekt współpracy białostockiego magistratu z PKP.

Białystok w ramach niej wybudował też pieszo-rowerowy tunel pod torami. Stąd bezpośrednie dostaniemy się na perony. Obecny na konferencji wiceprezydent Tomasz Klim zapowiedział, że przy centrum przesiadkowym mają powstać parkingi. Kolejne inwestycje miasto planuje także przy przystanku kolejowym Zielone Wzgórza.

Przebudowa stacji kolejowej Białystok prowadzona była przez PKP PLK od stycznia 2021 r. To element modernizacji 71-km odcinka Czyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Prace na całym odcinku to koszt 3,4 mld zł (częściowo dofinansowane z UE). Według zapowiedzi PKP i ministerstwa infrastruktury, kolejnym etapem modernizacji trasy z Białegostoku do Warszawy będzie możliwość zwiększenia prędkości do 200 km/h.

Modernizacja kluczowej trasy w Podlaskiem. Będzie przebudowa linii Białystok-Ełk

W styczniu 2025 roku ma być też ogłoszony przetarg na modernizację 100-kilometrowego odcinka Rail Baltica. Chodzi o linię kolejową Białystok-Ełk. Taką informację również przekazały w stolicy woj. podlaskiego władze PKP PLK.

Będzie to modernizacja do takiego standardu, jak dzisiaj możemy podróżować pomiędzy Białymstokiem a Warszawą. Będziemy również w ten sposób podróżować w kierunku Ełku, dalej na Litwę, na Mazury, nad morze - zapowiedział wiceprezes PKP PLK Michał Gil.

Linia do Ełku ma być wybudowana w standardzie dwutorowym, a na ok. 80 proc. trasy prędkość ma dochodzić do 200 km/h. Na pozostałej części będzie to 160 km/h.

Gil zwrócił też uwagę na korzyści tej inwestycji dla Białegostoku. To m.in.:

  • bezkolizyjny przejazd tunelem drogowym przy ul. Popiełuszki,
  • przesunięcie przystanku kolejowego na osiedlu Bacieczki bliżej centrów handlowych,
  • budowa przejścia pieszo-rowerowego pod torami na przedłużeniu ul. Wrocławskiej
QUIZ: Czy to miasto leży w Podlaskiem? Jak dobrze znacie miejscowości Podlasia?
Pytanie 1 z 10
Które z tych miast leży w Podlaskiem?

Rekordowy przetarg PKP PLK. Chodzi o trasę w Podlaskiem

Obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował, że szacowany kosztorys linii Białystok-Ełk to 6 mld zł. Jak podkreślił, będzie to rekordowy przetarg, jeśli chodzi o inwestycje PKP PLK.

Chcemy wybrać wykonawcę dla całego odcinka, nie dzielimy tego odcinka i pod tym względem mówimy o rekordzie. Dla tego 100-kilometrowego odcinka ma być wybrany jeden wykonawca lub konsorcjum. Ale, co ważne, jeden odcinek idzie od razu, w całości, do roboty - wyjaśnił.

Prace na tej trasie mają zakończyć się w 2029 roku.

Białystok Radio ESKA Google News
Autor:
Otwarcie wyremontowanego Dworca Kolejowego w Białymstoku