Tunel i nowe rondo w Niewodnicy Kościelnej
We wtorek (14 listopada) w Niewodnicy Kościelnej oficjalnie otwarto przejazd pod torami linii kolejowej Warszawa - Białystok. Mieszkańcy mogą tam skorzystać z nowego tunelu, który umożliwia przejazd pojazdom jezdnią z jednym pasem ruchu w każdą stronę.
Pod tunelem można także przejechać rowerem i przejść piechotą. Do użytku oddano bowiem ścieżkę rowerową i chodnik, które łączą się z pobliskimi drogami.
Przebudowano także układ drogowy na łącznej długości 600 m. Komunikację w miejscu usprawniło nowe bezkolizyjne rondo i przebudowane odcinki ulic Kościelnej i Dąbrowskiego. Dzięki inwestycji nie trzeba będzie już czekać przed zamkniętymi rogatkami przejazdu kolejowo-drogowego.
Tunel w Niewodnicy Kościelnej otwarty. Popularna trasa znowu przejezdna
Niewodnica Kościelna wraz z sąsiadującymi miejscowościami to popularne tzw. 'sypialnie Białegostoku'. Przeprowadza się tutaj coraz więcej mieszkańców. Droga przechodząca pierwotnie przez tory była jedną z głównych dróg tras łączących okolicę ze stolicą Podlasia i jeszcze przed budową uczęszczało tędy codziennie wielu kierowców.
- Tunel w Niewodnicy Kościelnej jest ważny dla mieszkańców okolicznych miejscowości, bo to trasa ich codziennych dojazdów – zarówno koleją, jak i samochodami. W taki sposób modernizacja linii Rail Baltica przekłada się na jakość życia - powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
To nie koniec prac w Niewodnicy Kościelnej. Perony, parking i pochylnie
- Jeśli chodzi o zakres prac, obecny tunel został przesunięty o około 20 metrów względem poprzedniego przejazdu. W miejscu przejazdu będzie wybudowany peron. Z uwagi na ukształtowanie terenu wykorzystaliśmy wzniesienie linii kolejowej względem terenu przyległego i wykonaliśmy dzięki temu tunel - wyjaśnił dyrektor projektu Damian Kniaź z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA.
Nowy tunel w Niewodnicy to element szerszego rozwiązania komunikacyjnego, które PLK przygotowuje w miejscowości. W sąsiedztwie modernizowany jest przystanek kolejowy. Gotowy do użytku jest jeden z nowych peronów, a drugi niedługo również zostanie ukończony. Z tunelu do peronów prowadzić będą schody i pochylnie, a także chodniki dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wybudowany zostanie też parking na 20 miejsc.
Budowę tunelu rozpoczęto we wrześniu 2022 roku. Wraz z przebudową sąsiadujących ulic inwestycja wyniosła ok. 17 mln zł netto. Obiekty powstały w ramach projektu Rail Baltica na linii Czyżew - Białystok, który jest współfinansowany przez UE. Jego łączna wartość to prawie 3,4 mld zł. Zakończenie większości prac w okolicy zaplanowano do końca 2023 r.