GDDKiA wybrała ofertę i plan realizacji
Spośród dwóch złożonych ofert, GDDKiA zdecydowała się na propozycję firmy PORR, która wyceniła zadanie na 20 889 090 zł. Druga oferta, złożona przez firmę UNIBEP, opiewała na kwotę 25 892 796 zł. Po braku odwołań od rozstrzygnięcia, jeszcze w tym roku planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą.
Realizacja projektu rozłożona jest na trzy lata. W pierwszym etapie zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie kompletnej dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej, a następnie pozwolenia na budowę (decyzji ZRID). Zakłada się, że decyzja ZRID zostanie uzyskana pod koniec 2027 roku, co umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych w 2028 roku.
Kluczowy węzeł dla lokalnej społeczności Podlasia
Węzeł Dobrzyniewo Północ powstanie w okolicy miejscowości Krynice. Do jego budowy wykorzystany zostanie istniejący wiadukt drogowy, który powstał w ramach budowanego obecnie odcinka S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. Wzdłuż tego wiaduktu przebiega droga powiatowa łącząca Krynice z obecną DK65. W ramach zadania dobudowane zostaną łącznice wjazdowe i zjazdowe oraz dwa ronda – na wschód i na zachód od budowanej S19.
Realizacja tego węzła to bezpośrednia odpowiedź na postulaty mieszkańców oraz podmiotów gospodarczych z terenu gminy Dobrzyniewo Duże, zgłaszane w trakcie realizacji odcinka S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód. Dzięki niemu lokalna społeczność zyska bezpośredni dostęp do drogi ekspresowej S19, zarówno od strony zachodniej (z obecnej DK65 Białystok – Ełk, która w przyszłości stanie się drogą wojewódzką), jak i od strony wschodniej (z drogi powiatowej Krynice – DK65). To znacząco poprawi komunikację i skróci czas dojazdu do kluczowej arterii.
Przetarg na realizację węzła Dobrzyniewo Północ jest jednym z dziesięciu postępowań ogłoszonych przez GDDKiA, uwzględniających założenia wyroku TSUE z 22 października 2024 roku, który ogranicza dostęp do zamówień publicznych firmom z tzw. państw trzecich.
Wśród tych przetargów znajdują się także dwa na realizację autostrady A2 między Białą Podlaską a Dobryniem, cztery na rozbudowę A2 Łódź - Warszawa, a także przetargi na realizację obwodnic Sidziny (DK46), Pisza (DK58/63) i Zwolenia (DK79). Łączna długość tych inwestycji to ponad 140 km, a ich szacunkowa wartość przekracza 3,4 mld zł, co świadczy o skali prowadzonych działań na rzecz rozwoju polskiej infrastruktury drogowej.
Odcinek S19 łączący Podlasie z Mazowszem rośnie na naszych oczach! Tyle zostało do ukończenia projektu. Więcej w galerii zdjęć poniżej