Inwestycje

To koniec remontu przy Dworcu PKP w Białymstoku! Zobacz z czego mogą korzystać mieszkańcy na Stacji Białystok

Remont przy dworcu PKP w Białymstoku w końcu zakończony. Po kilku latach modernizacji, podróżni mogą już skorzystać z pełni możliwości Stacji Białystok. Ruchome schody, windy, tunel, to wszystko prowadzi na nowe perony. "To jakościowy przeskok o sto lat" - mówią przedstawiciele PKP PLK.

Spis treści

  1. Stacja Białystok wyremontowana! Co nowego się pojawiło?
  2. Koniec remontu przy Dworcu PKP w Białymstoku. "Jakościowy przeskok o sto lat"

Zakończyły się najważniejsze prace na głównej stacji kolejowej w stolicy województwa podlaskiego. Modernizację Stacji Białystok rozpoczęto w styczniu 2021 roku. Teren przy dworcu PKP przeszedł ogromną przemianę. Miejsce jest praktycznie nie do poznania. Od ponad roku śledziliśmy i relacjonowaliśmy postępy robót. Tak teren wyglądał jeszcze latem 2023 roku.

A co dokładnie się tam zmieniło?

Stacja Białystok wyremontowana! Co nowego się pojawiło?

Podróżujący mogą już korzystać z czterech nowych peronów. Tam dotrą siedemdziesięciometrowym tunelem, który z prowadzi z budynku dworca do wszystkich przystanków. Z podziemi na perony dostać można się za pomocą zwykłych schodów, ale również tych ruchomych oraz wind. Ułatwienia przygotowano z myślą głównie o osobach o ograniczonej mobilności, ale znacznie ułatwią życie także chociażby rowerzystom czy rodzicom z wózkami.

Wszystko to zastąpiło dawne kładki czy przejścia przez szyny. Dawniej brakowało także osłony nad peronami. Obecnie nad każdym z nich mamy zadaszenie. Drewniano-metalowa i częściowo przeszklona wiata pojawiła się nad peronami 1-3. Taką samą, tylko że osobną ma również peron nr 4. Zadaszenie nawiązuje stylistycznie do zabytkowego charakteru dworca.

Przerobione zostały także same perony. Cztery nowe perony to łącznie siedem krawędzi. Są one wyższe, co ułatwiło wsiadanie do pociągów. Zainstalowano też:

  • ławki dla oczekujących,
  • tablice informacyjne,
  • oznakowanie

Z myślą o osobach niepełnosprawnych i o ograniczonej możliwości poruszania się utworzono ścieżki naprowadzające oraz antypoślizgową nawierzchnię. Ruch pociągów można natomiast obserwować za pomocą wyświetlaczy tzw. Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

QUIZ: Czy to dzielnica Białegostoku? Jak dobrze znasz osiedla stolicy województwa podlaskiego?

Pytanie 1 z 16
Która z tych dzielnic leży w Białymstoku?

Koniec remontu przy Dworcu PKP w Białymstoku. "Jakościowy przeskok o sto lat"

Stacja Białystok w ostatnich latach przeszła ogromną metamorfozę. Po długim remoncie podróżni oraz mieszkańcy mogą już w pełni korzystać z jej funkcjonalności.

"Zmiany, które zaszły w Białymstoku, przenoszą kolej w nową erę. Układ peronów zapewni sprawniejszy ruch pociągów – dłuższe platformy nr 1 i 2 powstały głównie do obsługi składów dalekobieżnych, z krótszych peronów 3 i 4 odjeżdżają przede wszystkim regionalne szynobusy" - wyjaśnia Tomasz Łotowski, rzecznik prasowy PKP PLK.

"Nowy peron nr 4 zbudowaliśmy w bezpośrednim sąsiedztwie miejskiego węzła przesiadkowego i dworca PKS, wyposażony w windy i schody ruchome obiekt istotnie poprawi komunikację między największymi węzłami komunikacyjnymi w mieście" - dodaje Łotowski.

W sąsiedztwie poczty pojawił dodatkowo nowy tor nr 6, wychodzący z peronu nr 1 i utworzony z myślą o lokalnych przewozach. Inwestycja prowadzona w ramach Rail Baltica objęła łącznie 55 km torów i 144 rozjazdy.

Dworzec w Białymstoku po remoncie