Tak powstaje S19 w Podlaskiem
S19 to droga ekspresowa budowana we wschodniej części kraju. Spora część trasy przechodzi przez województwo podlaskie. Docelowo droga będzie ciągnęła się od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej a granicą ze Słowacją w Barwinku. Jej łączna długość jest szacowana na około 570 km. Trasa niemal w całości jest fragmentem szlaku "Via Carpatia" (poza odcinkiem Kuźnica Białostocka-Białystok).
W Podlaskiem przewidziane są następujące odcinki S19:
- Kuźnica-Sokółka
- Sokółka Północ-Czarna Białostocka
- Czarna Białostocka-Białystok północ
- Białystok północ - Dobrzyniewo
- Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód
- Południowa Obwodnica Białegostoku
- Obwodnica Wasilkowa
- Białystok Południe-Ploski
- Ploski-Haćki
- Haćki-Bielsk Podlaski
- Bielsk Podlaski-Boćki
- Boćki-Malewice
- Malewice-Chlebczyn
Tak powstaje kluczowa inwestycja drogowa w Podlaskiem. Budowa trasy w połowie
Budowa ok. 10 km odcinka S19 Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód rozpoczęła się 20 marca 2024 roku. Trasa w przyszłości będzie fragmentem "Via Carpatia". Jak wyjaśnia GDDKiA, ten odcinek S19 w rejonie miejscowości Krynice będzie się łączył z obecną drogą krajową 65 Białystok-Ełk. Budowana droga od zachodu ominie Białystok, a na południu połączy się z obecną drogą S8 Białystok-Warszawa.
Węzeł Białystok Zachód ma z kolei powstać w układzie pełnej koniczyny i połączyć obie drogi ekspresowe. Przebudowane zostaną w tym celu także około 2 kilometry drogi S8. Na całym odcinku od Krynic do węzła Białystok Zachód zaplanowano budowę 13 różnych obiektów inżynierskich. Są to między innymi mosty na rzekach Supraśl i Biała czy wiadukt nad torami kolejowymi na trasie Białystok-Ełk.
Rzecznik GDDKiA w Białymstoku Rafał Malinowski poinformował niedawno, że na odcinku S19 Krynice-Dobrzyniewo-Białystok Zachód "prace są zaawansowane w 50 procentach". Droga ma być gotowa w trzecim kwartale 2026 roku. Jej koszt to ponad 405 mln zł.
