Inwestycje

Remont dworca w Białymstoku. Tak wygląda przebudowa stacji Białystok. Ruchome schody prawie gotowe! [ZDJĘCIA]

Remont stacji Białystok przy dworcu PKP ciągle trwa. Prace w ramach Rail Baltica zmierzają powoli do zakończenia. Na terenie budowy pojawiło się pełne zadaszenie, wykańczane są też przejścia podziemne do peronów. Niemal gotowe są również windy oraz ruchome schody. Zobacz, jak wygląda obecnie stacja kolejowa w Białymstoku.

Prace przy dworcu PKP w Białymstoku trwają już od kilku lat. My regularnie śledzimy ich postępy. Tak teren budowy wyglądał rok temu. A tak pod koniec 2023 roku.

Remont stacji Białystok. Co dzieje się przy dworcu?

Roboty prowadzone są obecnie na wszystkich czterech peronach. Nad peronami pojawiło się już pełne zadaszenie. Na wiatach prowadzone są jeszcze drobne prace.

Obecnie najintensywniejsze działania dotyczą przejść podziemnych oraz budowy torów przy 3 peronie. Na całej stacji zainstalowano już windy oraz schody ruchome. Nadal są nieczynne, ale niebawem powinny zostać oddane do użytku.

Czy jest przejście z dworca PKP na PKS Białystok?

Z dworca PKP na dworzec PKS w Białymstoku można dostać się przejściem podziemnym. Intermodalny Węzeł komunikacyjny został oddany do użytku w maju 2023 roku. Znajduje się tam tunel pieszo-rowerowy, łączący oba dworce oraz ulice: Kolejową ze św. Rocha i Bohaterów Monte Cassino.

Bezpośrednio z tunelu dostaniemy się docelowo także na perony stacji Białystok. Obecnie jest to możliwe w przypadku peronu nr 4. Tam spod ziemi dotrzeć można jak na razie schodami.

Jak będzie wyglądał dworzec PKP w Białymstoku?

Przy dworcu w Białymstoku po raz pierwszy w historii pojawiło się stylizowane zadaszenie. Ogromne wiaty wyróżniają się drewnianymi elementami wykończenia. Mają zabezpieczać pasażerów przed deszczem i śniegiem nad każdym z peronów.

Docelowo na stacji działały będą cztery perony z łączną liczbą siedmiu krawędzi peronowych. Na każdy z nich podróżni będą mogli dostać się schodami ruchomymi oraz windami. Pierwotny projekt nie zakładał ich powstania. Problemem była między innymi konstrukcja budynku dworca, jego zabytkowy charakter i niedostateczna ilość miejsca, także pod ziemią.

Ostatecznie po konsultacjach zmieniono rozwiązania i uwzględniono wnioski pasażerów oraz mieszkańców. Na każdym peronie przewidziane są zatem dwa ciągi schodów ruchomych (po jednym do góry i do dołu). W zależności od umiejscowienia, schody ruchome będą miały 12 lub 15 m długości i 80 cm szerokości. Zarówno tunel, schody, jak i windy mają zapewnić pełną funkcjonalność podróżnym, także tym o ograniczonej zdolności poruszania.

Przy dworcu PKP znajduje się także darmowy niestrzeżony parking.

QUIZ: Czy to dzielnica Białegostoku? Jak dobrze znasz osiedla stolicy województwa podlaskiego?

Pytanie 1 z 16
Która z tych dzielnic leży w Białymstoku?

Kiedy koniec remontu dworca PKP w Białymstoku?

Na stacji Białystok zbudowano do tej pory kilkadziesiąt km nowych torów oraz ponad 100 rozjazdów. Jak wyjaśnia PKP, zmiana układu torowego zakłada budowę nowego toru nr 6, który zostanie zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu (za budynkiem poczty). Ma to zwiększyć możliwości stacji, m.in w prowadzeniu ruchu pociągów regionalnych.

Według informacji PKP PLK, zakończenie robót przy budowie peronów wraz tunelami pod torami oraz uzyskanie pełnej funkcjonalności stacji planowane jest do końca 2024 roku.