Odcinek S19 łączący Podlasie z Mazowszem rośnie na naszych oczach! Tyle zostało do ukończenia projektu

2025-10-29 11:51

Podlasie, serce wschodniej Polski, staje się świadkiem historycznej metamorfozy infrastrukturalnej. Na naszych oczach powstaje kluczowy odcinek drogi ekspresowej S19, który nie tylko połączy region z Mazowszem, ale także wpisze się w międzynarodowy korytarz Via Carpatia, rewolucjonizując transport w Europie. Inwestycja ta, rozciągająca się od Kuźnicy Białostockiej aż po granicę ze Słowacją, nabiera realnych kształtów, otwierając Podlasie na nowe możliwości rozwoju gospodarczego i turystycznego.

Droga ekspresowa S19 to nie tylko kolejny odcinek asfaltu. To kręgosłup, który ma za zadanie usprawnić komunikację, skrócić czas podróży i ułatwić dostęp do rynków zbytu, zarówno w kraju, jak i za granicą. Cała trasa Via Carpatia, której częścią jest S19, połączy Bałtyk z Morzem Czarnym, tworząc nową oś komunikacyjną o strategicznym znaczeniu dla całej Europy.

Kluczowe odcinki na Podlasiu w budowie

Obecnie, w sercu Podlasia, trwają intensywne prace na strategicznych odcinkach, które już wkrótce połączą region z ogólnopolską i europejską siecią dróg. Wśród nich wyróżniają się:

  • S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód: Ten fragment ma kluczowe znaczenie dla aglomeracji białostockiej, zapewniając szybki i bezpieczny dojazd do stolicy województwa oraz usprawniając tranzyt w jej okolicach.
  • S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki: Ten odcinek znacząco poprawi komunikację w południowej części Podlasia, ułatwiając podróżowanie i transport towarów między ważnymi miejscowościami regionu.
  • S19 Haćki – węzeł Bielsk Podlaski Zachód: To kolejny istotny element układanki, który domknie spójną sieć komunikacyjną wokół Bielska Podlaskiego, stanowiąc ważny punkt na mapie Via Carpatia.
Białystok Radio ESKA Google News

Odcinek S19 Malewice-Chlebczyn. Zaawansowane prace i perspektywy

Szczególnie intensywne prace koncentrują się na odcinku Malewice-Chlebczyn, który ma być kluczowy dla regionu i jest jednym z najbardziej wymagających pod względem inżynieryjnym. Ten 25,07-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S19 zakłada wykonanie szeregu skomplikowanych obiektów, w tym kilku wiaduktów.

Zgodnie z informacjami z GDDKiA, data zakończenia kontraktu z wykonawcą to 29 kwietnia 2026 roku. Oznacza to, że przed nami jeszcze ponad pół roku intensywnych prac, zanim ten strategiczny odcinek zostanie oddany do użytku.

W ramach projektu Malewice-Chlebczyn realizowane są m.in.:

  • Budowa drogi ekspresowej S19 o długości 25,07 km.
  • Rozbudowa drogi krajowej nr 19, łączącej projektowaną S19 ze starodrożem.
  • Budowa węzłów drogowych: Siemiatycze Północ i Siemiatycze Południe, które znacząco usprawnią ruch w okolicy Siemiatycz.
  • Budowa Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): Leszczka W i Leszczka Z, wyposażonych w pełną infrastrukturę, w tym budynki sanitariatów, stacje ładowania pojazdów elektrycznych, a także rezerwy terenu pod przyszłe funkcje komercyjne i dodatkowe miejsca postojowe.
  • Budowa Obwodu Drogowego (OD) z budynkiem administracyjno-socjalnym w rejonie węzła Siemiatycze Południe.
  • Budowa i przebudowa dróg innych niż droga ekspresowa, w tym dróg powiatowych, gminnych, krajowych i wojewódzkich, w celu zapewnienia dojazdu do nieruchomości i przywrócenia naruszonych połączeń.
  • Budowa dodatkowych jezdni w pasie drogowym S19.
  • Budowa 24 obiektów inżynierskich (wiaduktów, mostów, przejść dla zwierząt) oraz 17 przepustów, co świadczy o skali i złożoności projektu.
  • Rozbudowa systemu odwodnienia, w tym rowów, kanalizacji deszczowej i zbiorników retencyjnych.
  • Budowa infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.
  • Wdrożenie urządzeń ochrony środowiska, takich jak zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, ekrany przeciwolśnieniowe i ekrany dla nietoperzy.
  • Budowa i przebudowa kolidujących sieci (teletechnicznych, energetycznych, wodociągowych, gazowych, kanalizacyjnych).
  • Budowa kanału technologicznego, oświetlenia drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz elementów systemu zarządzania ruchem.

Wartość kontraktu z wykonawcą, firmą Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret, wynosi ponad 665 milionów złotych brutto, z maksymalną kwotą zobowiązania sięgającą ponad 711 milionów złotych. Umowa z Wykonawcą została zawarta 15 października 2021 roku, a czas trwania budowy to 36 miesięcy plus 379 dni, z wyłączeniem okresów zimowych.

Podlasie na nowej drodze rozwoju

Budowa S19 na Podlasiu to znacznie więcej niż tylko usprawnienie ruchu drogowego. To potężny impuls dla rozwoju gospodarczego i turystycznego całego regionu. Nowe, szybkie połączenia przyciągną inwestorów, ułatwią dostęp do rynków zbytu, a także otworzą Podlasie na turystów, którzy z łatwością dotrą do jego unikalnych walorów przyrodniczych i kulturowych. Podlasie zyskuje w ten sposób realną szansę na dynamiczny rozwój, stając się ważnym punktem na mapie nowoczesnej Europy.

Tak się w Polsce buduje drogi
SuperRING1
Kto w Polsce ma budować mieszkania? Państwo czy deweloperzy?