Spis treści
Przygraniczny odcinek S19 prawie gotowy. Kiedy otwarcie?
Fragment Kuźnica-Sokółka to symboliczny początek trasy ekspresowej S19, ponieważ kilometraż całej "ekspresówki" liczony jest właśnie od granicy polsko-białoruskiej w Kuźnicy. Przejście graniczne pozostawało zamknięte od listopada 2021 r., kiedy doszło tam do ataku hybrydowego z udziałem migrantów sprowadzonych przez reżim w Mińsku.
W październiku premier Donald Tusk zapowiedział możliwość przywrócenia ruchu samochodowego przez Kuźnicę jeszcze w listopadzie. Zgodnie z zapowiedziami, przejście w Kuźnicy otwarto w poniedziałek (17 listopada). Jednak pełny tranzyt ma ruszyć dopiero wraz z zakończeniem budowy wspomnianego odcinka S19. Według harmonogramu powinno nastąpić w okresie świąteczno-noworocznym.
MOP w Podlaskiem na ogromną skalę
Planowane przywrócenie ruchu wiąże się z budową dwóch punktów Miejsc Obsługi Podróżnych. Jedno z nich – MOP Wojnowce – będzie jednym z największych w kraju. To właśnie tutaj funkcjonować ma System Buforowania Pojazdów Ciężarowych i Osobowych, który ma usprawnić obsługę ruchu granicznego.
Znajdzie się tam:
- ponad 800 miejsc dla ciężarówek,
- 40 stanowisk dla pojazdów z ładunkami niebezpiecznymi,
- 210 miejsc dla aut osobowych,
- 10 stanowisk dla autobusów.
Znacznie mniejszy MOP powstaje po stronie wjazdowej, w Popławcach.
To kluczowa trasa w Podlaskiem. Co powstaje?
Budowany odcinek trasy Kuźnica-Sokółka ma 15,8 km długości. Z tego 10,6 km drogi ekspresowej, a 5,2 km drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
Tuż przy przejściu granicznym zaplanowano sześć pasów ruchu: dwa wjazdowe do kraju i cztery wyjazdowe. Na około 600-metrowym odcinku powstaje nawierzchnia z betonu cementowego, natomiast na pozostałej części drogi nawierzchnia bitumiczna. Wykonawcą inwestycji jest firma PORR.
Budowa kolejnych odcinków S19 w Podlaskiem przyspiesza
Jeżeli prace zakończą się zgodnie z harmonogramem, Kuźnica–Sokółka będzie trzecim odcinkiem S19 oddanym do ruchu w tym roku. 31 października kierowcy otrzymali do dyspozycji 22-kilometrową zachodnią obwodnicę Bielska Podlaskiego, obejmującą odcinki Haćki–Bielsk Podlaski Zachód i Bielsk Podlaski Zachód–Boćki.
W 2025 r. planowane jest zakończenie kolejnych fragmentów:
- Krynice (Dobrzyniewo)–Białystok Zachód,
- Deniski–Haćki,
- Boćki–Malewice,
- Malewice–Chlebczyn.
Na decyzję ZRID czekają odcinki:
- Sokółka–Czarna Białostocka,
- Czarna Białostocka–Białystok Północ,
- Białystok Północ–Dobrzyniewo.
W procedurach środowiskowych pozostaje blisko 40-kilometrowy fragment od węzła Białystok Zachód do Denisek. Łącznie trasa S19 w województwie podlaskim ma liczyć ok. 177 km.
Oprac. Jakub Sadkowski