Zmiany w Ogrodzie Branickich. To jeden z najlepiej zachowanych ogrodów barokowych w Europie
Ogród Branickich stanowi część Parku Branickich, który wraz z pałacem i resztą budynków tworzą zespół pałacowo-ogrodowy. Jest on jednym z najlepiej zachowanych ogrodów barokowych w Europie oraz uznawanym za jeden z najciekawszych. Przestrzeń o powierzchni ok. 10 ha, określana często mianem "Podlaskiego Wersalu", jest jedną z najchętniej odwiedzanych atrakcji stolicy woj. podlaskiego.
Poza główną budowlą, czyli efektownym Pałacem Branickich, na terenie parku trafimy także na te mniejsze, jak altany czy pawilony.
Pawilon Włoski znajduje się po prawej stronie od głównego wejścia (od ul. Akademickiej) do Ogrodu Branickich. Będąca częścią ogrodzenia budowla, mieści się w pobliżu budynków Uniwersytetu Medycznego.
Zabytkowy pawilon w Ogrodzie Branickich pochodzi z XVIII wieku
Pawilon, zwany także Salonem Włoskim jest pierwotnym elementem wystroju Ogrodu Branickich. Został wpisany do rejestru zabytków w 1966 roku.
Zdobiona konstrukcja składa się obecnie z 14 rzeźb. To 10 rzeźb umiejscowionych na attyce, a wśród nich sześć waz z rogami obfitości oraz cztery figury przedstawiające mitologiczne bóstwa: Saturna, Apolla, Astreę oraz Jowisza. Cztery kolejne rzeźby możemy podziwiać na wewnętrznej ścianie budowli. Są to popiersia historycznych postaci, czyli Eneasza, Oktawiana Augusta, a także Julię i Juliusza Cezara.
Salon Włoski zyskał dawny blask. Nowe rzeźby w Parku Branickich
Ten wystrój rzeźbiarski to powrót do pierwotnej formy pawilonu sprzed prawie 200 lat. Odtworzono go na podstawie rysunku projektowanego "Elevation du Salon a l’Italiéne à Białystok" z drugiej połowy lat 30. XVIII wieku.
Było to jedyne źródło ikonograficzne oryginalnego pawilonu. Na jego podstawie ks. dr Jan Nieciecki po wielu latach badań i naukowych dociekań odczytał ikonograficzny program Salonu Włoskiego.
Tym samym przywrócono dawne rzeźby. Tym razem wykonano je jednak z odlewu żywicy epoksydowej, a nie jak w XVIII w. - z drewna. Wszystko po to, by nie obciążać konstrukcji pawilonu. Autorem rzeźb jest bułgarski artysta Lyubomir Grigorov, a całej konstrukcji i sposobu montażu architekt Czawdar Todorow.
To kolejna, po odtworzonej Altanie pod Orłem i dekoracji rzeźbiarskiej w salonie ogrodowym, pionierska realizacja w Ogrodzie Branickich, która przysłuży się promocji dziedzictwa Branickich i Białegostoku nie tylko w kraju, ale i poza jego granicami - powiedział zastępca prezydenta miasta Rafał Rudnicki.
Wszystkie prace nad projektem trwały 26 miesięcy i kosztowały łącznie ponad 1,35 mln zł.