Wybrano wykonawcę kluczowej trasy w Podlaskiem. To największa inwestycja PKP w historii

2025-11-18 11:01

Modernizacja linii kolejowej Białystok-Ełk zostanie przeprowadzona przez firmy Torpol i Mirbud. Konsorcjum złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu. To największa inwestycja w historii PKP PLK. Linia będzie częścią międzynarodowej trasy Rail Baltica.

  • Konsorcjum firm Torpol i Mirbud zrealizują największą inwestycję w historii PKP PLK.
  • Modernizacja 100 km linii kolejowej Białystok-Ełk, w ramach Rail Baltica, pochłonie miliardy.
  • Kiedy pociągi w woj. podlaskim przyspieszą do 200 km/h i jakie jeszcze zmiany czekają pasażerów?

To największa inwestycja PKP w historii. Wybrano wykonawcę

Linia kolejowa między Białymstokiem a Ełkiem w woj. warmińsko-mazurskim liczy 100 km i jest częścią międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Wartość modernizacji tej linii szacowana jest na ok. 6 mld zł. PKP PLK informowały wcześniej, że jest to największa inwestycja w historii spółki.

Na początku roku ogłoszony został przetarg, w którym wpłynęło pięć ofert. Proponowane przez firmy kwoty wahają się od ponad 4,5 mld zł brutto do ponad 6,6 mld zł brutto.

Konsorcjum w składzie Torpol SA i Mirbud SA złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu na kwotę ponad 3,7 mld zł netto - poinformował Tomasz Łotowski z PKP PLK SA. Jak podawały PKP PLK w informacji z otwarcia ofert, kwota brutto zaproponowana przez to konsorcjum to ponad 4,5 mld zł. Była ona najtańszą propozycją w przetargu.

Przetarg na największą inwestycję w historii PKP rozstrzygnięty. Wiemy, kiedy podpisanie umowy

Wykonawca spełnia wszystkie warunki udziału w postępowaniu i nie podlega wykluczeniu z postępowania, a treść oferty odpowiada treści specyfikacji warunków zamówienia" - podano w uzasadnieniu do wyboru oferty na platformie zakupowej PKP PLK. Oferta otrzymała maksymalną liczbę punktów.

Firmy mogły odwołać się od tej decyzji do poniedziałku. PKP PLK nie podały, czy wpłynęły jakieś odwołania. Łotowski poinformował też, że podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na I kwartał 2026 roku.

Pociągi w Podlaskiem przyspieszą do 200 km/h. Kiedy koniec inwestycji?

Wcześniej informowano, że inwestycja może się zakończyć w 2029 roku. W ramach modernizacji m.in. powstaną dwa tory (obecnie jest jeden), które będą zelektryfikowane. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością od 160 do 200 km/h, a pociągi towarowe - 120 km/h.

W ramach prac zostanie zmodernizowanych osiem stacji i dziesięć przystanków osobowych, gdzie zostanie zainstalowany system szybkiej informacji pasażerskiej, a infrastruktura będzie odpowiadać obecnym standardom. W ramach inwestycji wybudowanych zostanie też wybudowanych 20 wiaduktów drogowych i 12 kolejowych.

Linia kolejowa Białystok-Ełk została podzielona na trzy części, które mają już decyzje lokalizacyjne wydane przez wojewodę podlaskiego. Chodzi o:

  • odcinek tej inwestycji na terenie miasta i gminy Grajewo,
  • 22-kilometrowy odcinek w powiecie białostockim: od Białegostoku, przez gminę Choroszcz i Dobrzyniewo Duże,
  • 36-kilometrowy odcinek zlokalizowany w powiatach monieckim i grajewskim.

Oprac. Jakub Sadkowski, źródło: PAP

ZOBACZ PONIŻEJ: Tak wygląda stacja w Ełku po przebudowie

Quiz: Czy ten powiat leży w Podlaskiem? Jak dobrze znacie powiaty Podlasia?
Pytanie 1 z 10
Który z poniższych powiatów znajduje się w Podlaskiem?
Białystok Radio ESKA Google News
Byliśmy na budowie ostatniej stacji metra w Warszawie. Widok zapiera dech w piersiach
Nosel wkręca
Reklamacja pociągowa
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Media Expert i Mediaexpert.pl