- Na Podlasiu powstaje kluczowy odcinek drogi ekspresowej S19, będący częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia.
- Inwestycja obejmuje strategiczne odcinki, takie jak Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, Bielsk Podlaski Zachód – Boćki oraz Haćki – węzeł Bielsk Podlaski Zachód.
- Trwają intensywne prace na odcinku Malewice-Chlebczyn, który ma zostać ukończony do kwietnia 2026 roku.
- Chcesz wiedzieć, jak S19 zmieni Podlasie i całą Europę? Przeczytaj artykuł i odkryj przyszłość regionu!
S19 na Podlasiu: Via Carpatia nabiera realnych kształtów, otwierając region na przyszłość!
Podlasie staje się świadkiem historycznej metamorfozy infrastrukturalnej, a budowa drogi ekspresowej S19 wkracza w decydującą fazę. To nie tylko kolejny odcinek asfaltu, ale kręgosłup międzynarodowego korytarza Via Carpatia, który zrewolucjonizuje transport w Europie, łącząc Bałtyk z Morzem Czarnym. Na naszych oczach, od Kuźnicy Białostockiej aż po granicę ze Słowacją w Barwinku, powstaje kluczowa arteria o długości blisko 570 kilometrów.
Obecnie, w sercu Podlasia, trwają intensywne prace na strategicznych odcinkach, które już wkrótce połączą region z ogólnopolską i europejską siecią dróg. Wśród nich wyróżniają się:
- S19 Krynice – Dobrzyniewo - Białystok Zachód: Ten fragment ma kluczowe znaczenie dla aglomeracji białostockiej, zapewniając szybki i bezpieczny dojazd do stolicy województwa oraz usprawniając tranzyt w jej okolicach.
- S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki: Ten odcinek znacząco poprawi komunikację w południowej części Podlasia, ułatwiając podróżowanie i transport towarów między ważnymi miejscowościami regionu.
- S19 Haćki – węzeł Bielsk Podlaski Zachód: To kolejny istotny element układanki, który domknie spójną sieć komunikacyjną wokół Bielska Podlaskiego, stanowiąc ważny punkt na mapie Via Carpatia.
Budowa tych odcinków S19 na Podlasiu to znacznie więcej niż tylko usprawnienie ruchu drogowego. To potężny impuls dla rozwoju gospodarczego i turystycznego całego regionu. Nowe, szybkie połączenia przyciągną inwestorów, ułatwią dostęp do rynków zbytu, a także otworzą Podlasie na turystów, którzy z łatwością dotrą do jego unikalnych walorów przyrodniczych i kulturowych. Podlasie zyskuje w ten sposób realną szansę na dynamiczny rozwój, stając się ważnym punktem na mapie nowoczesnej Europy.
Odcinek S19 Malewice-Chlebczyn powstaje na naszych oczach. Zobaczcie zdjęcia!
Kolejną drogą w województwie podlaskim, która wejdzie w skład w S19 i ma być kluczowa dla regionu, to właśnie odcinek Malewice-Chlebczyn. Jest to jeden z najtrudniejszych odcinków w regionie, bo zakłada wykonanie kilku wiaduktów. Konkretnie w planach GDDKiA jest m.in.:
- Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku od km 43+689,00 do km 68+762,18 o długości 25,07 km,
- Rozbudowa drogi krajowej nr 19 - odcinek łączący projektowaną drogę S19 ze starodrożem istniejącej drogi krajowej nr 19 od km 0+000 (włączenie do stanu istniejącego) do km 0+413,92,
- Budowa węzłów drogowych: Siemiatycze Północ, Siemiatycze Południe,
- Budowa Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): Leszczka W i Leszczka Z,
- Budowę oraz przebudowa dróg innych niż droga ekspresowa, w tym zmiana przebiegu istniejących dróg, w celu przywrócenia naruszonych połączeń drogowych lub zapewnienia dojazdu do nieruchomości (pełna lista na stronie projektu),
- Budowa lub przebudowa infrastruktury dla pieszych i rowerzystów,
- Budowa przejazdów awaryjnych oraz wjazdów awaryjnych na drogę ekspresową.
Kiedy przewidziany jest koniec prac na odcinku S19 Malewice-Chlebczyn? Jak dowiedzieliśmy się w GDDKiA data zakończenia kontraktu z Wykonawcą to - 29.04.2026 r.
