- PKP PLK planuje kolejną inwestycję w Białymstoku, która ma na celu usprawnienie ruchu kolejowego.
- Powstanie nowa, kilometrowa łącznica kolejowa. Połączy linię warszawską z bielską, głównie dla ruchu towarowego.
- Dzięki tej zmianie pociągi ominą stację Białystok, co skróci czas przejazdu i zwiększy przepustowość.
- Inwestycja za 45 mln zł ma być gotowa do 2030 roku.
Kolejna inwestycja PKP na stacji Białystok
PKP PLK planuje jeszcze jedną inwestycję w pobliżu stacji Białystok. W 2024 roku zakończyła się wieloletnia przebudowa samej stacji i modernizacja układu torowego w Białymstoku. Teren przy dworcu PKP zmienił się nie do poznania. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj.
Następnie zabrano się za modernizację strategicznej linii kolejowej Białystok-Ełk. Inwestycja ta zapowiadana jest jako największa w historii PKP PLK. Obecnie trwa wybór wykonawcy.
Wszystkie te inwestycje przebiegają w ramach międzynarodowej trasy Rail Baltica.
Nowa łącznica kolejowa na stacji w Białymstoku
Teraz polskie koleje zamierzają zbudować w Białymstoku nową łącznicę, która połączy linię warszawską (nr 6) z linią bielską) nr 32. Łącznica powstanie w obrębie stacji Białystok, na pograniczu osiedla Nowe Miasto. Będzie miała około kilometr długości. Ma zaspokoić głównie potrzeby ruchu towarowego.
- Aktualnie wszczęte zostało postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - poinformował Tomasz Łotowski, z biura prasowego PKP PLK.
Jak przekazuje rzecznik, po uzyskaniu decyzji środowiskowej spółka zamierza wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji lokalizacyjnej. Równolegle trwają także procedury związane z projektem budowlanym.

Wkrótce poprawa przepustowości białostockiego węzła kolejowego
Ważną zmianą będzie możliwość ominięcia stacji głównej Białystok. Będzie to możliwe dzięki budowie dodatkowego odcinka toru. Pociągi kursujące na trasie Łapy - Bielsk Podlaski będą mogły ominąć wjazd na centralną stację woj. podlaskiego. W związku ze zmianą, skróci się czas ich jazdy.
Jak wyjaśnił Tomasz Łotowski, zwiększy się również przepustowość białostockiego węzła kolejowego. Część składów nie będzie musiała w ogóle wjeżdżać do centrum miasta.
Wartość tej inwestycji to 45 mln zł netto. Jednak na ostateczne rozwiązania będziemy musieli jeszcze nieco poczekać. Realizacja robót budowlanych przewidziana jest bowiem na lata 2029-2030.