Spis treści
"Dworzec Roku": Konkurs, który zmienia polską kolej na lepsze
Organizowany przez Fundację ProKolej i Fundację Grupy PKP konkurs "Dworzec Roku" to dowód na to, że polska kolej słucha swoich klientów i dba o ich komfort. Otwarta formuła zgłaszania kandydatur – dostępna dla podróżnych, samorządów, organizacji i pracowników – pokazuje, że kolej dynamicznie się rozwija, a na tych zmianach zyskują wszyscy. Celem konkursu jest nie tylko wyróżnienie najlepszych dworców, ale też promowanie nowoczesnych rozwiązań i dobrych praktyk w obsłudze pasażerów.
To najlepsze dworce kolejowe w Polsce. Trwa głosowanie na Dworzec Roku 2025
Obecnie wystartowała ósma edycja konkursu. W finale znalazło się dziesięć najlepszych dworców z całego kraju:
- Białystok (woj. podlaskie)
- Bytom (woj. śląskie)
- Chojnice (woj. pomorskie)
- Krzeszowice (woj. małopolskie)
- Kwidzyn (woj. pomorskie)
- Jastarnia (woj. pomorskie)
- Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie)
- Sierpc (woj. mazowieckie)
- Stalowa Wola Rozwadów (woj. podkarpackie)
- Wałbrzych Szczawienko (woj. dolnośląskie)
Głosowanie na "Dworzec Roku 2025" trwa do 31 października na stronie internetowej.
Dworzec PKP Białystok najlepszy w woj. podlaskim
Na liście finalistów głosowanie nie zabrakło przedstawiciela województwa podlaskiego. Z uwagi na liczbę inwestycji PKP SA w naszym regionie, spodziewaliśmy się co najmniej jednego miejsca. W ścisłym gronie znalazł się Dworzec kolejowy PKP Białystok.
Dworzec PKP w Białymstoku przeszedł gruntowną modernizację, która rozpoczęła się w styczniu 2021 roku. Prace, prowadzone w ramach projektu Rail Baltica, całkowicie odmieniły główną stację kolejową w stolicy Podlasia, czyniąc ją praktycznie nie do poznania. Zakończenie najważniejszych etapów remontu oznacza "jakościowy przeskok o sto lat" i wprowadzenie kolei w Białymstoku w nową erę. Remont zakończył się we wrześniu 2024 roku.
Tutaj przeczytacie nasz materiał zaraz po otwarciu dworca PKP w Białymstoku.
Od momentu oddania do użytku podróżni mogą korzystać z czterech nowych peronów, do których prowadzi siedemdziesięciometrowy tunel, łączący budynek dworca ze wszystkimi przystankami. Z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością, a także rowerzystach czy rodzicach z wózkami, z tunelu na perony można dostać się zarówno schodami, jak i schodami ruchomymi oraz windami, co zastąpiło dawne kładki i przejścia przez tory. Każdy peron zyskał nowoczesne, drewniano-metalowe i częściowo przeszklone zadaszenie, stylistycznie nawiązujące do zabytkowego charakteru dworca, co stanowi znaczną poprawę komfortu oczekiwania na pociąg.
Same perony zostały podwyższone, co ułatwia wsiadanie do pociągów, a także wyposażone w ławki, tablice informacyjne oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Dla osób niepełnosprawnych przygotowano ścieżki naprowadzające i antypoślizgową nawierzchnię. Ponadto, układ peronów został zoptymalizowany: dłuższe perony 1 i 2 obsługują pociągi dalekobieżne, natomiast z krótszych peronów 3 i 4 odjeżdżają głównie szynobusy regionalne. Dodatkowo, w sąsiedztwie dworca PKS i miejskiego węzła przesiadkowego powstał nowy peron nr 4, poprawiając komunikację w mieście, a także nowy tor nr 6 dedykowany lokalnym przewozom.
