PKO BP: Bank ostrzega klientów. Oszuści podszywają się pod pracowników
- Uwaga na osoby podszywające się przez telefon pod pracowników banku. Oszuści udają pracowników PKO Banku Polskiego, powołują się na dyrektywę PSD2 i proszą o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania, które prześlą mailem - czytamy w oficjalnym komunikacie banku PKO BP. - Oprogramowanie to ma pozornie służyć autoryzacji transakcji, a tak naprawdę może wyłudzać dane logowania i kody autoryzacyjne. Nie podawaj rozmówcy żadnych danych, nie zgadzaj się na przesłanie oprogramowania i natychmiast poinformuj nas o tej sytuacji.
Przysłali do Ciebie takiego maila? Uważaj! To oszustwo
Co się stanie, jeśli uruchomisz załącznik takiej fałszywej wiadomości? Wówczas prawdopodobnie zainstalujesz na swoim urządzeniu złośliwe oprogramowanie. Pozwoli ono przestępcom zdobyć poufne dane logowania do bankowości elektronicznej oraz autoryzacji transakcji. W ten sposób mogą przejąć kontrolę nad Twoim rachunkiem.
Oszust podszywający się pod pracownika banku może też prosić Cię o wyrażenie specjalnej zgody na administrowanie danymi osobowymi. Fałszywy „dokument” z taką zgodą otwiera się po wpisaniu danych w okienku wyświetlonym przez złośliwe oprogramowanie.
Sprawdź też: Dostałeś taką wiadomość? Uważaj! To oszustwo
PKO BP przypomina, jak się zabezpieczyć przed oszustami
Jak można uchronić się przed oszustami? Specjaliści PKO BP podali kilka wskazówek:
- Bank nie prosi o instalację żadnego dodatkowego oprogramowania w związku z wejściem w życie dyrektywy PSD2.
- Nie otwieraj załączników z niepewnych źródeł i nie klikaj w podejrzane linki.
- Bank nigdy nie wymaga podania kodu jednorazowego w trakcie rozmowy telefonicznej nawiązanej przez pracownika Banku, chyba że kontakt telefoniczny następuje z Twojej inicjatywy.
- Podanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego jest niezbędne wyłącznie do zatwierdzenia zleconej przez Ciebie dyspozycji, np. zlecenia przelewu, założenia lokaty, zmiany danych korespondencyjnych, zdefiniowania płatności, zlecenia stałego i przeglądania historii.
Jeśli odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku i masz wątpliwości, czy powinieneś podawać dane, skontaktuj się z nami. Jeśli Twoje podejrzenia wzbudzi jakakolwiek inna sytuacja w czasie korzystania z aplikacji mobilnej lub serwisu transakcyjnego – również prosimy o informację.
Pełną treść komunikatu PKO BP znajdziesz tutaj.