Podlaska policja apeluje
Zbliżający się czas promocji i wyprzedaży, również tych w Internecie, to okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców.
Wiedząc, że wiele osób będzie intensywniej przeszukiwało sieć aby znaleźć super okazję, dostosowują swoje działania i przygotowują więcej fałszywych ofert. Jak je rozpoznać?
Jak nie dać się nabrać? Jak nie stracić pieniędzy i bezpiecznie dokonać zakupów?
Metody oszustów
-
Fałszywe sklepy internetowe
Zwracajmy szcególną uwagę na to czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna, bardzo często oszuści kuszą kupujących bardzo niską ceną.
Każda firma musi posiadać adres i dane rejestracyjne np. numer NIP i REGON. Przed zakupem sprawdźmy opinie, czy wcześniejsi klienci nie mają żadnych zastrzeżeń co do produktów.
Dokonując płatności za zakup nie korzystajmy z linków otrzymanych od nieznanych platform, oraz sprawdźmy czy sklep internetowy oferuje formę płatności za pobraniem.
-
Portale aukcyjne
Przed jakimkolwiek zakupem sprawdźmy komentarze innych klientów na temat tego sprzedawcy.
Korespondencję w sprawie sprzedaży starajmy się prowadzić na danym portalu aukcyjnym.
Przestępcy bardzo często komunikują się w sprawie zakupu wykorzystując szyfrowane komunikatory.
Sprawdzajmy na co wyrażamy zgodę i jaki przelew potwierdzamy. Pamiętajmy aby nigdy nikomu nie udostępniać haseł i loginów do bankowości internetowej.
-
Reklama w social - media
Cyberprzestępcy będą starali się dotrzeć ze swoją fałszywą ofertą promocyjną do maksymalnie dużego grona użytkowników.
W związku z tym przygotowują atrakcyjnie wyglądające i bardzo korzystne cenowo oferty, zamieszczając je w social – mediach.
Oferta jest tak przygotowana aby zachęcić nas do kliknięcia w nią, a w dalszych krokach podania swoich poufnych danych do logowania w tym do bankowości internetowej, podania danych karty płatniczej.
-
Oszustwo metodą na tzw. „BLIK”-a
Oszuści internetowi, podszywając się pod naszego znajomego lub członka rodziny, bardzo często dodają sformułowania, że nie mogą w tej chwili rozmawiać, żeby nie przeszkadzać, że oddzwonią za jakiś czas.
Te zabiegi mają uwiarygodnić ich działania i zapobiec dalszej weryfikacji z naszej strony.Dlatego jeśli otrzymamy wiadomość z prośbą o przekazanie kodu do szybkiej płatności tzw. BLIK, upewnijmy się komu go wysyłamy dzwoniąc do tej osoby a także sprawdzając kwotę i odbiorcę podczas potwierdzania transakcji.
Polecany artykuł: