Mobbing – definicja
Definicję tego słowa warto znać, nawet jeśli aktualne statystyki sugerują, że jedynie 5-10 proc. pracowników w ciągu swojej kariery doświadcza zjawiska przemocy psychicznej w pracy. Bywa jednak tak, że w niektórych branżach jest ono częściej spotykane. Chodzi o pracę w:
- oświacie,
- ochronie zdrowia,
- administracji publicznej.
Mobbing na podstawie Kodeksu Pracy jest świadomym, uporczywym nękaniem psychicznym pracownika w sposób werbalny lub niewerbalny przez przełożonego lub współpracownika, a nawet większą liczbę osób lub całą organizację (osoby nią zarządzające). W efekcie takiego zachowania pracownik jest w złym stanie psychicznym, przejawiającym się obniżoną samooceną, poczuciem odosobnienia, a nawet stanami lękowymi.
Mobbing w pracy – przykłady
Mobbing jest zjawiskiem o tyle problematycznym, bo może przyjmować naprawdę różne formy. I one mogą w naprawdę różnorodny sposób wpływać na nasze zdrowie psychiczne. Te działania mobbingowe to:
- wpływanie negatywne na proces komunikacji,
- wpływanie negatywne na relacje międzypracowniczne,
- wpływanie negatywne na postrzeganie pracownika w środowisku pracy,
- wpływanie negatywne na pozycję zawodową pracownika,
- wywieranie szkodliwego wpływu na zdrowie pracownika.
Mobbing – jak bronić się przed przemocą psychiczną?
Eksperci przekonują, że najlepszą obroną przed mobbingiem jest świadomość pracownika o tym, iż takie zjawisko istnieje. Dlatego trudniej o prześladowania psychiczne w pracy w tych miejscach, gdzie pewne szkolenia zostały już przeprowadzone, a w firmie istnieją jasne procedury w przypadku zaistnienia zjawiska.
Jeśli natomiast do mobbingu już dojdzie, najpierw warto zwrócić się do kolegów z zespołu. W dalszej kolejności powinna być rozmowa z inspektorem BHP, społecznym inspektorem pracy lub z kimś z działu HR.
Jak udowodnić mobbing w pracy?
I to jest najtrudniejszy moment, bo udowodnienie mobbingu w miejscu pracy zawsze leży po stronie pracownika. O wszystkim oczywiście decyduje sąd, ale to ofiary muszą przedstawić wymiarowi sprawiedliwości dowody. Kolejna kwestia, to długość śledztw. Każde zazwyczaj trwa latami, a przesłuchiwania świadków (czyli kolegów z pracy) często wpływa później na atmosferę w zakładzie.
Źródło: poradnikprzedsiebiorcy.pl