- Prezydent Białegostoku wydał kluczową decyzję lokalizacyjną, otwierającą drogę do rozbudowy lotniska Krywlany.
- Inwestycja obejmuje nowoczesny hangar z zapleczem administracyjnym oraz dwie nowe drogi kołowania, znacząco poprawiając infrastrukturę lotniska.
- Miasto przeznaczyło ponad 56 milionów złotych na ten cel, ale co z kluczowym problemem drzew utrudniających pełne wykorzystanie pasa startowego?
- Sprawdź, jak nowa infrastruktura wpłynie na przyszłość lotniska Krywlany i kiedy decyzja stanie się prawomocna.
Decyzja lokalizacyjna, wydana 1 września 2025 roku, jest być może pierwszym poważnym krokiem dla rozwoju białostockiego lotniska. Jej wydanie było niezbędne, gdyż od ponad dwóch dekad na tym terenie nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego. Wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji złożyła firma Aero Partner, inicjator i przyszły użytkownik planowanych obiektów.
„Planowana inwestycja będzie stanowiła rozwinięcie sposobu użytkowania lotniska Białystok Krywlany. Projektowane obiekty uzupełnią sposób zagospodarowania tego terenu” – czytamy w uzasadnieniu decyzji, która precyzyjnie określa parametry nowej infrastruktury.
Krywlany. Nowoczesny hangar z zapleczem administracyjnym
Centralnym punktem nowej inwestycji będzie hangar dla statków powietrznych, który ma zostać wyposażony w nowoczesną część administracyjno-biurową. W decyzji szczegółowo określono gabaryty obiektu: szerokość elewacji frontowej wyniesie do 83,0 metrów (od strony północno-zachodniej granicy terenu inwestycji), a jego wysokość osiągnie do 12,2 metra nad poziomem terenu (tj. do 163,4 metra nad poziomem morza). Dach hangaru będzie płaski, z kątem nachylenia połaci do 10 stopni.
Na dachu hangaru znajdą się również elementy niezbędne do funkcjonowania lotniska: wskaźnik kierunku wiatru (do 16,5 m n.p.t., czyli 167,7 m n.p.m.) oraz dwa maszty antenowe, które będą sięgać do 22,5 metra nad poziomem terenu (do 173,7 m n.p.m.). Pod ziemią przewidziano natomiast budowę dwóch zbiorników na wodę, przeznaczoną zarówno do ochrony przeciwpożarowej, jak i retencyjnej.
Precyzyjne wytyczne dotyczące infrastruktury naziemnej
Decyzja lokalizacyjna precyzuje również zasady zagospodarowania terenu wokół hangaru. Wyznaczono nieprzekraczalną linię zabudowy w odległości 19 metrów od linii rozgraniczającej pasów drogowych gminnych dróg publicznych – ulicy Krywlany oraz ulicy Dywizjonu 303. Dojazd do hangaru będzie odbywał się przez ulicę Krywlany.
Przed hangarem zaplanowano budowę płyty o nawierzchni sztucznej, wyposażonej w oprawy oświetlenia krawędzi. Jej parametry to długość do 95,5 metra i szerokość do 71,5 metra.
Kluczowe dla operacji lotniczych będą również dwie drogi kołowania o nawierzchni sztucznej:
- Droga kołowania DK-D: długość do 385 metrów, szerokość 11 metrów (w miejscach skrzyżowań z innymi drogami kołowania szerokość zmienna do 35 metrów).
- Droga kołowania DK-A: długość do 67 metrów, szerokość 15 metrów (w miejscach skrzyżowań z innymi drogami kołowania szerokość zmienna do 60 metrów).
Inwestycja w hangar i towarzyszącą infrastrukturę to znaczące przedsięwzięcie finansowe. W Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta na ten cel zapisano nieco ponad 56 milionów złotych. Na bieżący rok (2025) limit wydatków ustalono na 4 miliony złotych, co pozwoli na rozpoczęcie pierwszych prac przygotowawczych.
Decyzja lokalizacyjna jest obecnie nieprawomocna. Strony mają 14 dni na złożenie ewentualnego odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Jeśli w tym terminie nie wpłyną żadne odwołania, decyzja się uprawomocni, otwierając miastu drogę do przeprowadzenia inwestycji.
Wyzwania i perspektywy dla Krywlan
Obecnie lotnisko Białystok-Krywlany (EPBK) jest lotniskiem użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji. Posiada utwardzony pas startowy o długości 1350 metrów, jednak jego pełne wykorzystanie jest ograniczone. Główną przeszkodą są drzewa w pobliskim Lesie Solnickim, które stanowią przeszkody lotnicze. Procedura ich usunięcia trwa już od kilku lat i jest kluczowa dla pełnego odblokowania pasa startowego i zwiększenia możliwości operacyjnych lotniska.
Rozbudowa infrastruktury o nowoczesny hangar i drogi kołowania znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo operacji lotniczych, a także zwiększy atrakcyjność lotniska dla użytkowników. To ważny krok w kierunku rozwoju lotnictwa w regionie i wzmocnienia jego roli jako centrum komunikacyjnego. Połączenie nowej infrastruktury z planowanym usunięciem przeszkód lotniczych może otworzyć zupełnie nowe perspektywy dla lotniska Krywlany, czyniąc je w pełni funkcjonalnym i nowoczesnym obiektem lotniczym.
