Czy będzie nowa droga w Podlaskiem? Miałaby połączyć województwo z CPK

i

Autor: Jakub Sadkowski Samorządowcy walczą o przywrócenie planu utworzenia połączenia kolejowego z Giżycka przez Łomżę do CPK

Na drogach

Czy będzie nowa droga w Podlaskiem? Miałaby połączyć województwo z CPK

2024-07-05 10:00

Trwa walka o nową trasę w Podlaskiem. Samorządowcy z woj. podlaskiego, warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego wystąpili z petycją do premiera. Chcą, by rząd nie rezygnował z budowy szybkiego połączenia kolejowego. Te miałoby przebiegać od Giżycka przez Łomżę i Ostrołękę aż do CPK.

"Wypracowaliśmy petycję, którą w najbliższym czasie prześlemy premierowi Donaldowi Tuskowi oraz do wiadomości ministrowi obrony i ministrowi infrastruktury. Poprosimy w tej petycji premiera o zrewidowanie planów odejścia od budowy tzw. szprychy nr 3 od Giżycka do Ostrołęki" - powiedział inicjator i gospodarz spotkania samorządowców z woj. mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego, wicestarosta ostrołęcki Artur Kozłowski.

Szprycha nr 3 wg zapowiedzi rządu PiS miała połączyć mazurskie miasta Giżycko - Pisz i biec przez znajdującą się w woj. podlaskim Łomżę do Ostrołęki. Przed tygodniem premier poinformował, że rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych przecinających się w Baranowie. Poinformowano natomiast o tzw. koncepcji "Y", czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.

Czy będzie nowe połączenie kolejowe z Podlasia do CPK? "Sprzeciwiamy się wykluczeniu komunikacyjnemu"

"Jako samorządowcy sprzeciwiamy się centralizacji połączeń kolejowych i wykluczeniu komunikacyjnemu naszych regionów. My obecnie jesteśmy wykluczeni komunikacyjnie i chcemy ten stan zmienić" - powiedział Kozłowski i podkreślił, że dla samorządów, które brały udział w spotkaniu, budowa połączenia kolejowego z Ostrołęki do Giżycka, poza komunikacyjnym, ma też znaczenie gospodarcze i militarne.

"Chodzi nie tylko o możliwość sprawnego dotarcia na lotnisko w Baranowie ale i o możliwość dojechania turystów np. na Mazury. Dobre połączenia kolejowe ożywią nasze samorządy gospodarczo" - przekazał Kozłowski.

Samorządowcy uważają także, że zbudowanie nowej linii kolejowej będzie miało wpływ na zdolności przemieszczania na wschodnie granice kraju wojska i sprzętu wojskowego. "Na trasie tej linii kolejowej leżą jednostki wojskowe w Kolnie i Ostrołęce, a w Orzyszu jest największy poligon wojskowy. My jako samorządowcy myślimy również o obronności nie tylko kraju, ale i całej flanki wschodniej NATO. Uważamy, że znaczenia militarnego tej trasy kolejowej nie można pomijać" - podkreślił Kozłowski i wyjaśnił, że z tego powodu list otrzyma do wiadomości minister obrony narodowej.

Kozłowski poinformował PAP, że samorządowcy ustalili w środę w Ostrołęce, że każdy z zainteresowanych sprawą samorządów będzie podejmował uchwałę dotyczącą budowy połączenia kolejowego Giżycko-Ostrołęka. Uchwały te będą przesyłane przez każdy z samorządów premierowi.

"Niezależnie od opcji politycznych, jakie reprezentujemy, jesteśmy jednomyślni co do tego, że rezygnacja z budowy tego połączenia kolejowego jest bardzo złym pomysłem. Stąd nasza oddolna inicjatywa spotkania. Zdecydowaliśmy też, że zrobimy kolejne spotkanie i zaprosimy na nie ministra Macieja Laska, by mu powiedzieć o naszych argumentach" - dodał Kozłowski.

CZYTAJ TAKŻE:  Najdłuższy prosty odcinek drogi w Polsce jest na Podlasiu! Znamy konkretną lokalizację

W minioną środę premier Donald Tusk wraz z ministrami przedstawił koncepcję budowy lotniska i linii kolejowych w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przedstawiony harmonogram budowy CPK przewiduje, że pozwolenie na budowę dla lotniska w Baranowie zostanie uzyskane w 2026 r., zakończenie budowy tunelu i podziemnej stacji kolejowej planowane jest na 2029 r., a zakończenie budowy lotniska to rok 2031.

Premier Tusk zapowiedział wówczas także, że rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych przecinających się w Baranowie. Powstanie natomiast tzw. koncepcja "Y", czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.

ZOBACZ PONIŻEJ: Remont Stacji Białystok przy dworcu PKP. Pojawiły się windy i ruchome schody

Czy stać nas na CPK?