Rekordowy zakup w historii Białegostoku!
W ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy Białystok wzbogaci się w sumie o 120 nowych, zeroemisyjnych autobusów. Tak dużego zakupu nowych pojazdów do Białostockiej Komunikacji Miejskiej nie było od lat, dlatego wskazane jest nazywanie tego momentu rekordowym. Zwłaszcza, że miasto Białystok zapowiada te zakupy jako początek zeroemisyjnej rewolucji w stolicy Podlasia.
Skąd w ogóle tak duże wzmocnienia floty autobusów w Białymstoku? To efekt kumulacji zamówień publicznych, jakie złożył magistrat. W pierwszym z rozstrzygniętych postępowań Miasto wyłoniło już wykonawcę dostawy 30 fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania. Za realizację kontraktu odpowiadać będzie firma BUSNEX POLAND Sp. z o.o. z Warszawy. Oprócz samych pojazdów zamówienie obejmuje montaż 25 stacjonarnych stacji ładowania – w tym 20 jednopunktowych i 5 dwupunktowych – oraz dostawę trzech mobilnych ładowarek warsztatowych. Wartość zamówienia to ponad 82 miliony złotych. Kiedy nowe autobusy pojawią się w Białymstoku? Podpisanie umowy jeszcze w lipcu, a pojazdów należy spodziewać się do 12 miesięcy.
W środę 9 lipca ogłoszono kolejne postępowanie na zakup 60 autobusów elektrycznych wraz z budową 15 stacjonarnych stacji ładowania (6 jednopunktowych i 9 dwupunktowych). Tu oferty można składać do 25 września 2025, w przypadku podpisania umowy nowe autobusy trafią na ulice w dwóch turach - połowa w ciągu roku od podpisania dokumentów, a pozostałe w ciągu 18 miesięcy.
Dodatkowo miasto Białystok czeka podpisanie umowy na dostawę 28 przegubowych, niskopodłogowych autobusów zasilanych olejem napędowym od Solaris Bus & Coach. Planowane jest ono w ciągu miesiąca, a termin realizacji to 12 miesięcy od daty podpisania umowy.
I to wszystko składa się na około 120 nowych autobusów, które nie tylko zastąpią te najbardziej wysłużone, ale również wzbogacą flotę Białostockiej Komunikacji Miejskiej.
Jakie autobusy zasilą flotę BKM?
Jakie zatem nowe autobusy zobaczymy na ulicach Białegostoku w ciągu kilkunastu miesięcy? Według rozpisanych przetargów:
- jednoczłonowe, niskopodłogowe dwuosiowe autobusy miejskie, konstrukcyjnie przystosowane do ruchu prawostronnego, napędzane silnikiem elektrycznym oraz ładowane za pomocą złącza przewodowego (plug-in),
- przegubowe, niskopodłogowe autobusy zasilane olejem napędowym.
Harmonogram dostaw – kiedy zobaczymy je na ulicach?
Poniżej zamieszczamy harmonogram dostaw nowych autobusów. Według rozpisanych przetargów powinny pojawić się w Białymstoku:
- 30 autobusów elektrycznych - lipiec 2026
- 30 autobusów elektrycznych - wrzesień/październik 2026
- 30 autobusów elektrycznych - marzec/kwiecień 2027
- 28 przegubowych, niskopodłogowych autobusów zasilanych olejem napędowym od Solaris Bus & Coach - do sierpnia 2026.
