Kolejka wąskotorowa w Puszczy Białowieskiej powraca!
Odwiedzających atrakcję czekają niezapomniane przeżycia na łonie natury. Podróżujący będą mogli podziwiać piękno Puszczy Białowieskiej. Już od 1 maja turyści mogą wybrać się w podróż jako pasażerowie zabytkowego składu. Ta atrakcja to punkt obowiązkowy podczas zwiedzania Podlasia.
Początki kolejki wąskotorowej
Kolejka pierwotnie służyła celom gospodarczym. W latach 1915-1918 Puszcza Białowieska pozostawała pod wojskowym zarządem niemieckim. W celu przerobu pozyskanego drewna wybudowano tartaki, fabrykę wełny drzewnej, stolarnię, fabrykę suchej destylacji drewna. Do wywozu drewna z lasu nie wystarczały już konie, w 1916 roku przystąpiono więc do budowy kolejki leśnej.
Do pracy zostali zaangażowani jeńcy rosyjscy, francuscy oraz miejscowa ludność. Poza torami stałymi układano dosyć gęstą siec torów przenośnych, które w miarę potrzeb przekładano w miejsca intensywnego pozyskania drewna.
W roku 1939 Puszczę Białowieską zajęli Rosjanie, którzy również pozyskiwali duże ilości surowca. Potem teren trafił w ręce niemieckie (1941 rok), a w 1944 roku, zaraz po wyzwoleniu kraju, zaczęto usuwać zniszczenia. Uruchomiono pociąg z Hajnówki do Białowieży. Rozwinęły się warsztaty mechaniczne, w których naprawiano tabor, zmechanizował się także załadunek drewna.
Rola kolejek leśnych w transporcie drewna zmalała w latach 70-tych, wraz z rozwojem transportu samochodowego. Likwidowano kolejne odcinki torów by w efekcie zostało ich 123 km. Transportu drewna kolejką zaprzestano w 1991 r. Od tego też roku kolejka leśna pełni rolę wyłącznie turystyczną.
Ile kosztuje przejazd kolejką?
- normalny – 50,00 zł
- ulgowy – 40,00 zł (młodzież od 15 do 19 roku życia, osoby z niepełnosprawnościami, emeryci, pracownicy PGL LP, rodzice i opiekunowie prawni posiadający Kartę Dużej Rodziny),
- ulgowy – 30,00 zł (dzieci od 4 do 14 roku życia)
- bezpłatnie – dzieci do 3 roku życia