TOP 10 inwestycji ostatniej dekady w Białymstoku
Białystok w ostatnich latach zmienił się nie do poznania. Stolica województwa podlaskiego rozwinęła się niebotycznie względem miasta, które pamiętamy jeszcze z poprzedniego wieku. Tylko w ostatnich latach powstało tu sporo wielkich inwestycji, które kompletnie odmieniły przestrzeń miasta. Początek 2025 roku to dobry czas na podsumowanie ostatniego dziesięciolecia. Zestawienie dekady rozszerzyliśmy nieco o inwestycje z ostatnich 15 lat. Powodem jest spore nagromadzenie znaczących przedsięwzięć na początku poprzedniego dziesięciolecia. Jakie najważniejsze inwestycje powstały w Białymstoku w trakcie ostatnich dekad? Przygotowaliśmy listę naszych propozycji. Znajdziecie je w galerii powyżej.
Węzeł Porosły
Pod koniec grudnia 2020 roku miasto oddało do użytku jedną z najważniejszych i najdroższych inwestycji drogowych w historii Białegostoku. Węzeł Porosły połączył Trasę Generalską, Trasę Niepodległości z drogą ekspresową S8 w kierunku Warszawy. Stanowi domknięcie wewnętrznej obwodnicy miasta. Koszt budowy węzła wyniósł ponad 277 mln zł.
Muzeum Pamięci Sybiru
Uroczyste otwarcie Muzeum Pamięci Sybiru odbyło się we wrześniu 2021 roku. Budowa obiektu zakończyła się z kolei rok wcześniej. To jedyne muzeum w kraju opowiadające historię polskiej obecności na Sybirze. Zostało wyróżnione tytułem Europejskiego Muzeum Roku 2024.
Dworzec PKS
W grudniu 2017 roku oficjalnie otwarto nowy budynek dworca PKS w Białymstoku. Wraz z nowoczesnym budynkiem powstały także zadaszone wiaty na peronach obok dworca. Koszt inwestycji wyniósł 13,6 mln zł.
Przejścia podziemne na Alei Piłsudskiego
Pod koniec 2013 roku zakończono przebudowę Alei Piłsudskiego. Zbudowane tam przejścia podziemne umożliwiają pieszym i rowerzystom bezkolizyjne przemieszczanie się między aleją a ulicą Sienkiewicza. Inwestycja kosztowała miasto 54,5 mln zł.
Trasa Niepodległości
W sierpniu 2019 roku oddano do użytku największą wtedy inwestycję drogową w Białymstoku. Trasa Niepodległości to obwodnica pozwalająca ominąć centrum miasta od zachodniej strony. To także jedna z najdłuższych ulic w stolicy woj. podlaskiego. Koszt inwestycji wyniósł 351,5 mln zł.
Dworzec PKP
W październiku 2020 roku zakończyła się modernizacja zabytkowego dworca PKP w Białymstoku. Pochodzący z II połowy XIX wieku obiekt, został odnowiony, ale przywrócono także jego historyczny charakter i zbliżoną do oryginalnej architekturę.
Stacja kolejowa Białystok
Stację kolejową przy dworcu PKP w Białymstoku oficjalnie oddano do użytku w grudniu 2024 roku. Była to jedna z największych inwestycji ostatnich lat w Podlaskiem. Modernizacja trwała kilka lat. Powstały tam m.in. przejścia podziemne, schody ruchome, windy, zadaszone wiaty czy nowe perony. Koszt inwestycji prowadzonej przez PKP PKL w ramach Rail Baltica wyniósł ponad 300 mln zł.
Kampus Uniwersytetu w Białymstoku
Uniwersytecki kampus to największa inwestycja w historii białostockiej uczelni. Budowę ukończono w 2014 roku, a jej uroczyste otwarcie odbyło się w październiku 2015 roku. Pierwotny koszt inwestycji wynosił około 250 mln zł. Od tego czasu obszar został rozbudowywany o nowe obiekty i wydziały. Obecnie trwa tam budowa nowej siedziby wydziału nauk humanistycznych.
Opera i Filharmonia Podlaska
Wielka inauguracja nowego gmachu Opery i Filharmonii Podlaskiej miała miejsce we wrześniu 2012 roku, po wielu latach budowy. Koszt budowy wyniósł ok. 220 mln zł. To obecnie największa instytucja artystyczna na terenie północno-wschodniej Polski i zarazem najnowocześniejsze centrum kulturalne w tej części Europy.
Najważniejszą (naszym zdaniem) inwestycję ostatnich kilkunastu lat w Białymstoku znajdziecie w naszej galerii.