Zaznaczyła, że istniejąca już bariera fizyczna w pełni funkcjonalna będzie dopiero po zainstalowaniu elementów bariery elektronicznej. Obejmie ona miejsca, gdzie nie ma zapory, bo granica przebiega np. wzdłuż rzek i zawiera elementy systemów ochrony perymetrycznej.
Kluczowy element zapory na granicy polsko-białoruskiej
"To dla nas kluczowy element zapory" - dodała w rozmowie rzeczniczka SG. "Bariera elektroniczna powstaje już na długości 202 km, również w miejscach, gdzie nie mogła powstać bariera fizyczna, która ma 186,25 km" - podała por. Michalska.
Według rzecznik, dzięki niej funkcjonariusze będą monitorować na bieżąco sytuację na granicy polsko-białoruskiej, niekoniecznie fizycznie będąc na linii granicy, ale reagując na wszelkie próby jej nielegalnego przekroczenia czy nawet podejścia w jej pobliże.
Nowy bolid zbudowali studenci Politechniki Białostockiej
Bariera elektroniczna – co to jest?
"Na tę część będą się składały kamery pozwalające na monitoring w dzień i w nocy - będzie ich ponad 2,5 tys., 400 km kabli detekcyjnych i 200 km kabli transmisyjnych" - wyliczyła. Dodała, że bariera elektroniczna będzie posiadała architekturę wewnętrzną - wydzieloną, bez dostępu do innych sieci zewnętrznych. Ma to zapobiec niekontrolowanemu i nieautoryzowanemu przepływowi danych.
Por. Michalska zapewniła, że wszystkie elementy detekcyjne bariery pochodzą od zachodnich, renomowanych producentów branży zabezpieczeń, których skuteczności i niezawodność została zweryfikowana przez straż graniczną podczas realizacji zadań dotyczących ochrony granicy państwowej.
Trwa remont starej elektrowni. Wkrótce nowe wystawy
Bariera elektroniczna na granicy polsko-białoruskiej. Koszt i data ukończenia
Koszt powstania bariery elektronicznej to ponad 332 mln zł - przypomniała.
W marcu umowę na zaprojektowanie i wybudowanie bariery elektronicznej wraz z infrastrukturą techniczną ze Skarbem Państwa - Komendantem Głównym Straży Granicznej podpisała spółka Elektrotim. Ta spółka w latach 2019-21 wykonała rozbudowę urządzeń nadzoru na ok. 32 km granicy polsko-ukraińskiej na zlecenie Bieszczadzkiego Oddziału Straży Granicznej w Przemyślu.
Bariera fizyczna powstawała od początku roku do końca czerwca w woj. podlaskim. To pięciometrowe stalowe ogrodzenie zwieńczone concertiną. Do jej powstania zużyto ponad 50 tys. ton stali m.in. ponad 40 tys. stalowych przęseł. Koszt budowy to 1,6 mld zł.
Część elektroniczna powinna działać do końca września.