Nowy dworzec PKP w Wasilkowie. Jak będzie wyglądał?
Plac budowy dworca PKP w Wasilkowie w województwie podlaskim został właśnie przekazany wykonawcy. Obiekt znajdzie się bowiem w innym miejscu, niż dotychczasowy. Znajdą się w nim poczekalnia i ogólnodostępne toalety. Pod obszerną wiatą pojawią się biletomaty, miejsce pod bankomat i paczkomat. W ramach zagospodarowania terenu przed dworcem wykonawca zamontuje obiekty małej architektury: kosze, gablotę informacyjną, ławki oraz 13 stojaków na rowery ze stacją naprawczą. Pojawi się także 8 miejsc parkingowych.
Jak dodaje Michał Stilger, rzecznik PKP S.A., na dachu dworca zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne służące pozyskiwaniu energii słonecznej. Pojawi się także energooszczędne oświetlenie LED wraz z automatyką sterującą. Oznacza to, że obiekt rozświetli się w momencie wjazdu pociągu na stację. Nowy dworzec PKP w Wasilkowie zostanie ponadto dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Wśród rozwiązań, które pojawią się w budynku, warto wskazać m.in. na ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a, pętle indukcyjne czy dotykowe schematy dworca. Do potrzeb osób o ograniczonej mobilności dostosowane zostaną również toalety. Dodatkowo na dworcu w Wasilkowie, wśród nowopowstałych miejsc parkingowych, jedno będzie przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami - dodaje Stiilger.
Kiedy powstanie nowy dworzec PKP w Wasilkowie?
Koszt budowy dworca w Wasilkowie wyniesie około 3,7 mln zł brutto. Zostanie ona dofinansowana funduszami unijnymi w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Finalizacja budowy dworca w Wasilkowie zakładana jest natomiast na II półrocze 2021 roku. Inwestycję realizuje firma SKB S.A. w formule „projektuj i buduj”.
- W ramach inwestycji planowany jest montaż monitoringu - zaznacza rzecznik prasowy PKP S.A. - Pojawią się systemy kontroli dostępu i zdalnego zamykania obiektów, a także system sygnalizacji włamania. Nad całością instalacji i urządzeń będą czuwały systemy BMS (Building Management System), które zaplanowano z myślą o optymalizacji zużycia energii elektrycznej i cieplnej. W obu budynkach pojawi się System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów. W poczekalniach podróżni będą mogli skorzystać z ogólnodostępnej sieci Wi-Fi.