Rail Baltica. Przebudowa stacji w Białymstoku i Łapach
Białystok i Łapy to dwie największe miejscowości i stacje na odcinku kolejowym Czyżew – Białystok międzynarodowej linii kolejowej Rai Baltica. Inwestycja jest naprawdę ogromna, bo przebudowie obydwu stacji pociągi mają podróżować szybciej. O ile? Zaplanowano prędkość maksymalną pociągów na 200 km/h.
W Białymstoku zbudowanych zostanie cztery nowe perony z zadaszeniem. Zlikwidowane zostaną obecne kładki, a zamiast nich ruch pasażerów będzie odbywał się przejściem podziemnym z budynku dworca, windy i ruchome schody. Przebudowany zostanie również cały układ torowy: wymienione będzie 55 km torów, zbudowane zostaną 144 rozjazdy. Dworzec w Łapach czeka mniejsza rewolucja. Tam w planie są: dwa nowe perony z zadaszeniem, dwa wiadukty i cztery bezpieczne przejścia podziemne. Zbudowane zostanie 10 km nowych torów i 40 rozjazdów.
Rail Baltica w Białymstoku i Łapach z rocznym opóźnieniem
Modernizacja obydwu stacji miała zostać wykonana w 2023 r., ale już wiadomo, że nie jest to realne i będzie opóźnienie. Największy wpływ na poślizg ma sposób prowadzenia remontu, który odbywa się przy zachowaniu ruchu pociągów w możliwe maksymalnym zakresie. W dodatku podczas realizacji nastąpiły zmiany projektowe. Kolejna kwestia to przeprawy administracyjne, brak zgodności planów ze stanem rzeczywistym oraz obecna sytuacja w kraju.
Prace na odcinku Czyżew – Białystok, poza Białymstokiem i Łapami mają zostać zakończenie zgodnie z planem w 2023 r. Stacje dwóch największych miast na trasie do Warszawy zostaną wykończone w 2024 r.
Polecany artykuł: