- Krajowy Plan Odbudowy (KPO) znacząco wspiera rozwój infrastruktury drogowej w Polsce, finansując budowę obwodnic i poprawę bezpieczeństwa.
- Dzięki KPO ukończono już siedem obwodnic o łącznej długości 23 km, a pięć kolejnych jest w trakcie realizacji, w tym jedna na Podlasiu.
- KPO to także inwestycje w bezpieczeństwo ruchu drogowego, obejmujące doświetlanie przejść dla pieszych w 305 miejscach.
- Sprawdź, które obwodnice zostały oddane do użytku i jakie inwestycje są jeszcze planowane w ramach KPO!
Obwodnice z KPO
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zarządzą siecią dróg krajowych o łącznej długości około 17 800 km, w tym drogami szybkiego ruchu o długości ponad 5100 km. Jak wynika z danych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, 19 kilometrów obwodnic w Polsce wybudowano z środków pozyskanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. GDDKiA na koniec 2023 roku podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na objęcie bezzwrotnym dofinansowaniem ze środków UE w części grantowej Krajowego Planu Odbudowy (KPO) budowy ponad 90 km nowych dróg.
Te obwodnice dofinansowane w ramach KPO zostało już oddanych od użytku:
- Smolajny (DK51) - długość: 1,75 km, wartość: 25,8 mln zł, oddanie do ruchu: 19 sierpnia 2022 r.,
- Brzezie (DK25) - długość: 8,54 km, wartość: 31,8 mln zł, oddanie do ruchu: 29 października 2022 r.,
- Nowy Sącz i Chełmiec (DK28) - długość: 1,41 km, wartość: 49,7 mln zł, oddanie do ruchu: 18 września 2023 r.,
- Ostrowiec Świętokrzyski (DK9) - długość: 2,88 km, wartość: 52,9 mln zł, oddanie do ruchu: 4 grudnia 2024 r.,
- Grzymiszew (DK72) - długość: 1,38 km, wartość: 18,8 mln zł, oddanie do ruchu: 14 czerwca 2024 r.,
- Strykowo (DK32) - długość: 3,08 km, wartość: 65,6 mln zł, oddanie do ruchu: 23 sierpnia 2024 r.,
- Szczecinek (DK20) - długość: 4,4 km, wartość: 106,6 mln zł, oddanie do ruchu: 30 kwietnia 2025 r.
Obwodnice z KPO. Te odcinki dróg na Podlasiu powstają przy wsparciu Unii Europejskiej
W realizacji jest jeszcze pięć obwodnic, z których pierwsze cztery zostaną oddane do ruch jeszcze w tym roku. Wśród nich jest jedna inwestycja z województwa podlaskiego:
- Lipsko (DK79) - długość: 6,35 km, wartość: 109,9 mln zł,
- Wąchock (DK42) - długość: 11,72 km, wartość: 283,7 mln zł,
- Gostyń (DK12) - długość: 17,27 km, wartość: 246,8 mln zł,
- Suchowola (DK8) - długość: 15,1 km, wartość: 249,1 mln zł,
- Pułtusk (DK61) - długość: 19,77 km, wartość: 442,2 mln zł, oddanie do ruchu: I połowa 2026 r.
Łączna wartość środków, jakie GDDKiA otrzyma z KPO na inwestycje drogowe i poprawiające bezpieczeństwo, to blisko 3 mld zł. Jak powiedział nam Szymon Piechowiak z GDDKiA zostaną one przekazane nie tylko na obwodnice, ale też na działania mające mieć wpływ na poprawę warunków na drogach. Więcej o tym przeczytacie na eska.pl.
