Uhowo. Nowy wiadukt nad torami niedaleko Białegostoku
Wiadukt to pierwsze budowane dwupoziomowe skrzyżowanie na modernizowanym odcinku z Czyżewa do Białegostoku. Ten ważny element obwodnicy Uhowa zastąpi przejazd kolejowo-drogowy i połączy zmodernizowaną ul. Kolejową z drogą wojewódzką nr 682.
36-letni mężczyzna z Białegostoku nie miał maseczki. Trafi do więzienia
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudują w Uhowie także przejście podziemne dla pieszych zapewniające dogodne połączenie z przystankiem kolejowym. Dzięki dwóm nowym obiektom mieszkańcy zyskają bezpieczny bezkolizyjny przejazd w komunikacji drogowej i dogodne „przejście” przez tory.
- Nowy wiadukt w Uhowie to pierwsze z 25 skrzyżowań dwupoziomowych, które zostaną wybudowane między Białymstokiem i Czyżewem dzięki modernizacji linii Rail Baltica - tłumaczy Tomasz Łotowski z biura prasowego PKP PLK. - Bezkolizyjne przeprawy przez tory, zamiast przejazdów kolejowo-drogowych, pozwolą na prowadzenie ruchu pociągów z prędkością 200 km/h i podróż z Białegostoku do Warszawy w półtorej godziny. Dzięki inwestycji mieszkańcy zyskają też wygodniejszą komunikację drogową w regionie.
Nowy wiadukt w Uhowie. Ile będzie kosztował?
Inwestycja w Uhowie prowadzona jest wspólnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku. Zakres prac obejmuje budowę wiaduktu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Finansowanie to 10,4 mln zł netto z projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew - Białystok”, współfinansowanego przez Unię Europejską z Instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.
Na budowie wiaduktu drogowego nad torami w Uhowie k. Łap specjalny dźwig ułożył ważne elementy przeprawy - 27 zbrojonych belek nośnych, każda o długości 27 m. Zamontowane elementy będą podporą dwóch jezdni, po dwa pasy ruchu na każdej. Wykorzystanie dużej maszyny o udźwigu do 500 ton zapewniło sprawną pracę. Roboty były prowadzone nocą, by nie ograniczać ruchu pociągów.
Wcześniej wykonano już przyczółki wiaduktu. Z prefabrykowanych elementów budowane są ściany oporowe. Wiadukt będzie miał 130 m długości i ponad 25 m szerokości. Zasadnicze prace na obiekcie mają zakończyć się do końca r