GDDKiA w ubiegłym tygodniu ogłosiło otwarcie przetargu na zaprojektowanie i budowę pierwszego fragmentu drogi ekspresowej S16 na Podlasiu. Chodzi o odcinek z Knyszyna do Krynic. Rozpoczęcie budowy planowane jest jeszcze w pierwszej połowie 2024 roku.
Wiele ofert na budowę S16 na Podlasiu
Jak czytamy na stronie GDDKiA w postępowaniu przetargowym na budowę odcinka nowej drogi S16 na Podlasiu wpłynęło już osiem ofert na zaprojektowanie i wykonanie. Zanim jednak ruszy budowa, musi powstać projekt uwzględniający rozwiązania, które wykonawcy mogą napotkać podczas budowy. Jednym z nich może być np. ukształtowanie terenu.
GDDKiA przekazała, że najniższą, czyli najtańszą ofertę, która opiewa na 314,7 miliona złotych złożyło Konsorcjum Mirbud i Kobylarnia. Najwyższa oferta należała do firmy Unibep S.A. i wyniosła 379,65 mln zł. Wszystkie mieszczą się jednak w przewidzianym budżecie, bo ten wynosi 440,3 mln zł.
S16 między Knyszynem a Krynicami
Teraz komisja GDDKiA rozpatrzy wszystkie wnioski i wybierze najlepszą ofertę. Kluczowymi czynnikami branymi pod uwagę są cena oraz zobowiązanie się do wywiązania się z budowy całej infrastruktury obok drogi S16. Chodzi tu m.in. o ekrany akustyczne, wiadukty czy przejście dla zwierząt. Decyzja może pojawić się jeszcze w tym roku.
Jak czytamy na stronie GDDKiA, jeśli decyzja zapadnie szybko, budowa S16 ruszy jeszcze w pierwszej połowie 2024 roku, a powinna zostać zakończona pod koniec 2028 r. Fragment S16 Knyszyn-Krynice ma mieć długość niespełna 8,5 kilometra i w Krynicach połączy się z planowaną drogą ekspresową S19, która poprowadzi do Białegostoku. Tam połączy się z trasą S8. Jak widać zatem, jest to kluczowa droga dla całego województwa podlaskiego.
Droga S16 na Podlasiu - szczegóły
Według planów S16 ma być budowane w standardzie dwóch jezdni - na każdą po dwa pasy w jedną stronę. Każdy z pasów ma mieć 3,5 m szerokości, obok ma być dodatkowy pas awaryjny. Jezdnie ma oddzielać 5-metrowy pas zieleni. Jeśli budowa drogi S16 dojdzie do skutku według planów GDDKiA i połączy się z S8 i S19, podróżowanie po Podlasiu stanie się bardziej przyjemne, a mieszkańcom mniejszych miast będzie się żyło lepiej i bezpieczniej. Cały węzeł komunikacyjny ma bowiem wyprowadzić ruch tranzytowy z podlaskich miejscowości.