- Wojewoda podlaski wydał kluczową decyzję lokalizacyjną dla 22 km odcinka Rail Baltica Białystok-Ełk.
- Inwestycja PKP PLK o wartości 6 mld zł, największa w historii spółki, umożliwi pociągom osiąganie prędkości 200 km/h.
- Modernizacja obejmuje przebudowę peronów, budowę nowych mostów i wiaduktów, a jej zakończenie planowane jest na 2029 rok.
- Dowiedz się, jak ta inwestycja wpłynie na podróże kolejowe w regionie i kiedy ruszą prace!
Decyzja lokalizacyjna na trasie Białystok-Ełk. Wiemy, co dalej z największą inwestycją PKP
Linia kolejowa między Białymstokiem a Ełkiem, czyli prowadząca z Podlasia do Warmii i Mazur, jest częścią międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. PKP PLK na początku stycznia ogłosiły przetarg na modernizację tej 100-kilometrowej trasy. Termin otwarcia ofert był już kilkukrotnie przesuwany, obecnie można je składać do 7 sierpnia. Wartość tej inwestycji szacowana jest na ok. 6 mld zł i jest to największy kontrakt w historii PKP PLK.
W czwartek (31 lipca) wojewoda podlaski Jacek Brzozowski wydał decyzję lokalizacyjną dla 22 kilometrów tej linii w powiecie białostockim: od Białegostoku, przez gminę Choroszcz i Dobrzyniewo Duże.
Jak mówił Brzozowski na konferencji prasowej, trasa kolejowa Białystok-Ełk to olbrzymi projekt i olbrzymia inwestycja.
- Zakres robót jest olbrzymi, to jest przebudowa układu torowego, ale przede wszystkim dostosowanie tej infrastruktury do tego, żeby pociągi na trasie Białystok-Ełk mogły podróżować z prędkością 200 km/h w sposób bezpieczny, komfortowy - powiedział.
Ogromna inwestycja kolejowa w Podlaskiem. Nowe perony z Białegostoku
Wojewoda dodał, że na tym 22-kilometrowym odcinku przewidziano m.in. rozbiórkę i przebudowę istniejących peronów na stacjach oraz przystankach:
- Białystok-Starosielce,
- Dobrzyniewo Duże,
- Białystok-Bacieczki,
- Fasty.
W ramach inwestycji powstaną też m.in.:
- trzy nowe mosty kolejowe,
- dwa mosty drogowe,
- pięć wiaduktów drogowych,
- trzy wiadukty kolejowe,
- przebudowana zostanie cała infrastruktura kolejowa.

Kiedy koniec modernizacji trasy Białystok-Ełk?
Odcinek Białystok-Ełk został podzielony na trzy części. Wcześniej wojewoda wydał decyzję na odcinek tej inwestycji na terenie miasta i gminy Grajewo - podał Podlaski Urząd Wojewódzki. Na tym terenie w ramach inwestycji oprócz nowych peronów i przystanków, powstanie m.in. też most kolejowy i drogowy, a także wiadukt ekologiczny dla zwierząt, wybudowany zostanie też wiadukt drogowy w Grajewie w ciągu ulicy Przytorowej.
Natomiast wniosek o wydanie decyzji na trzeci odcinek, na terenie powiatu monieckiego, ma być złożony przez PKP PLK w sierpniu.
Wojewoda na konferencji przypomniał też, że w ubiegłym roku zakończyła się inwestycja innego odcinka Rail Baltica Białystok-Czyżew, której wartość przekroczyła 3,5 mln zł, a dzięki temu skrócił się czas podróży pociągiem między Białymstokiem a Warszawą. - Ta inwestycja była bardzo skomplikowana, bo to nie tylko infrastruktura kolejowa, ale także przejścia pod torami, wiadukty, drogi dojazdowe. Dzisiaj już z tego korzystamy i konsekwencją tego jest po prostu np. możliwość szybkiego podróżowania pomiędzy Białymstokiem a Warszawą - podkreślił Brzozowski.
Obecny na konferencji poseł PO Krzysztof Truskolaski mówił, że dzięki modernizacji linii Białystok-Czyżew podróż do Warszawy (ze stacji Białystok do stacji Warszawa Centralna) zajmuje 1 godz. 30 min. Dodał, że ten czas będzie się jeszcze poprawiał i tak zwanych pociągów sprinter, będzie coraz więcej. Odnosząc się do inwestycji na odcinku Białystok-Ełk podkreślił, że będzie ona rozpatrywana jako całość, czyli cały odcinek będzie remontowany w tym samym czasie, aby - jak podkreślił poseł - przyśpieszyć prace nad tą inwestycją. Przypomniał, że pociągi na tej trasie będą jeździć 200 km/h, a inwestycja ma zakończyć się w 2029 roku.
ZOBACZ PONIŻEJ: Koniec modernizacji Dworca PKP. Zobacz nowoczesną stację Białystok
