Jest decyzja w sprawie trasy Białystok-Ełk. Wiemy, co dalej z ogromną inwestycją kolejową

2025-08-01 11:33

Modernizacja trasy kolejowej Ełk-Białystok coraz bliżej. Wojewoda podlaski wydał decyzję lokalizacyjną dla 22-kilometrowego fragmentu Rail Baltica na odcinku z Białegostoku do Ełku. Podkreślił także, że to bardzo ważna inwestycja. Ma pozwolić mieszkańcom na szybszą i bezpieczniejszą podróż. Pociągi mają jeździć na tej trasie nawet 200 km/h.

  • Wojewoda podlaski wydał kluczową decyzję lokalizacyjną dla 22 km odcinka Rail Baltica Białystok-Ełk.
  • Inwestycja PKP PLK o wartości 6 mld zł, największa w historii spółki, umożliwi pociągom osiąganie prędkości 200 km/h.
  • Modernizacja obejmuje przebudowę peronów, budowę nowych mostów i wiaduktów, a jej zakończenie planowane jest na 2029 rok.
  • Dowiedz się, jak ta inwestycja wpłynie na podróże kolejowe w regionie i kiedy ruszą prace!

Decyzja lokalizacyjna na trasie Białystok-Ełk. Wiemy, co dalej z największą inwestycją PKP

Linia kolejowa między Białymstokiem a Ełkiem, czyli prowadząca z Podlasia do Warmii i Mazur, jest częścią międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. PKP PLK na początku stycznia ogłosiły przetarg na modernizację tej 100-kilometrowej trasy. Termin otwarcia ofert był już kilkukrotnie przesuwany, obecnie można je składać do 7 sierpnia. Wartość tej inwestycji szacowana jest na ok. 6 mld zł i jest to największy kontrakt w historii PKP PLK.

W czwartek (31 lipca) wojewoda podlaski Jacek Brzozowski wydał decyzję lokalizacyjną dla 22 kilometrów tej linii w powiecie białostockim: od Białegostoku, przez gminę Choroszcz i Dobrzyniewo Duże.

Jak mówił Brzozowski na konferencji prasowej, trasa kolejowa Białystok-Ełk to olbrzymi projekt i olbrzymia inwestycja.

- Zakres robót jest olbrzymi, to jest przebudowa układu torowego, ale przede wszystkim dostosowanie tej infrastruktury do tego, żeby pociągi na trasie Białystok-Ełk mogły podróżować z prędkością 200 km/h w sposób bezpieczny, komfortowy - powiedział.

Ogromna inwestycja kolejowa w Podlaskiem. Nowe perony z Białegostoku

Wojewoda dodał, że na tym 22-kilometrowym odcinku przewidziano m.in. rozbiórkę i przebudowę istniejących peronów na stacjach oraz przystankach:

  • Białystok-Starosielce,
  • Dobrzyniewo Duże,
  • Białystok-Bacieczki,
  • Fasty.

W ramach inwestycji powstaną też m.in.:

  • trzy nowe mosty kolejowe,
  • dwa mosty drogowe,
  • pięć wiaduktów drogowych,
  • trzy wiadukty kolejowe,
  • przebudowana zostanie cała infrastruktura kolejowa.
Białystok Radio ESKA Google News

Kiedy koniec modernizacji trasy Białystok-Ełk?

Odcinek Białystok-Ełk został podzielony na trzy części. Wcześniej wojewoda wydał decyzję na odcinek tej inwestycji na terenie miasta i gminy Grajewo - podał Podlaski Urząd Wojewódzki. Na tym terenie w ramach inwestycji oprócz nowych peronów i przystanków, powstanie m.in. też most kolejowy i drogowy, a także wiadukt ekologiczny dla zwierząt, wybudowany zostanie też wiadukt drogowy w Grajewie w ciągu ulicy Przytorowej.

Natomiast wniosek o wydanie decyzji na trzeci odcinek, na terenie powiatu monieckiego, ma być złożony przez PKP PLK w sierpniu.

Wojewoda na konferencji przypomniał też, że w ubiegłym roku zakończyła się inwestycja innego odcinka Rail Baltica Białystok-Czyżew, której wartość przekroczyła 3,5 mln zł, a dzięki temu skrócił się czas podróży pociągiem między Białymstokiem a Warszawą. - Ta inwestycja była bardzo skomplikowana, bo to nie tylko infrastruktura kolejowa, ale także przejścia pod torami, wiadukty, drogi dojazdowe. Dzisiaj już z tego korzystamy i konsekwencją tego jest po prostu np. możliwość szybkiego podróżowania pomiędzy Białymstokiem a Warszawą - podkreślił Brzozowski.

Obecny na konferencji poseł PO Krzysztof Truskolaski mówił, że dzięki modernizacji linii Białystok-Czyżew podróż do Warszawy (ze stacji Białystok do stacji Warszawa Centralna) zajmuje 1 godz. 30 min. Dodał, że ten czas będzie się jeszcze poprawiał i tak zwanych pociągów sprinter, będzie coraz więcej. Odnosząc się do inwestycji na odcinku Białystok-Ełk podkreślił, że będzie ona rozpatrywana jako całość, czyli cały odcinek będzie remontowany w tym samym czasie, aby - jak podkreślił poseł - przyśpieszyć prace nad tą inwestycją. Przypomniał, że pociągi na tej trasie będą jeździć 200 km/h, a inwestycja ma zakończyć się w 2029 roku.

ZOBACZ PONIŻEJ: Koniec modernizacji Dworca PKP. Zobacz nowoczesną stację Białystok

Mandaty za parkowanie na terenie PKP
Śliwką w kompot
Bilety PKP (Śliwką w kompot)