Z badania przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę Blix „Inflacyjne dylematy Polaków. Na czym oszczędzamy w sklepach?” wynika, że ze względu na inflację, aż 78,8 proc. konsumentów szuka tańszych produktów lub ich zamienników. 15,5 proc. ankietowanych tego nie robi, 3,5 proc. badanych nie jest zainteresowanych taką praktyką, a 2,2 proc. respondentów nie pamięta żeby szukała zamienników.
Ceny mięsa w sklepach gwałtownie rosną! Niebawem nawet o 50 procent
Skutki inflacji? Zamiast masła wybieramy margarynę
Jak zauważył wiceprezes Grupy BLIX Marcin Lenkiewicz, konsekwencją wysokich cen produktów pierwszej potrzeby jest tzw. product switching. "Część konsumentów, która wcześniej regularnie kupowała np. łososia, teraz wybiera kurczaka. Podobne zachowanie jest widoczne wśród osób do niedawna nabywających masło, teraz sięgających po margarynę" - wyjaśnił.
Polacy oszczędzają na żywności
Z badania wynika ponadto, że Polacy z powodu inflacji wbrew pozorom nie oszczędzają najbardziej na używkach i alkoholu, lecz na produktach spożywczych -39,8 proc. wskazań.
Główny ekonomista Grupy BLIX Krzysztof Łuczak, zwrócił uwagę, że to bardzo szeroka kategoria, więc stosunkowo łatwo jest szukać tańszych zamienników. "Droższe owoce da się obecnie zastąpić tańszymi, sezonowymi. To samo dotyczy mięsa" - wskazał. Jak ocenił, mogłoby się wydawać, że w pierwszej kolejności konsumenci będą oszczędzać na rzeczach drugiej potrzeby.
Polecany artykuł:
Badanie „Inflacyjne dylematy Polaków. Na czym oszczędzamy w sklepach?”
Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE RESEARCH i Grupę Blix na próbie 1269 dorosłych Polaków odpowiedzialnych w swoich domach za codzienne zakupy.