- Ukończenie obwodnicy Łomży oznacza koniec budowy polskiej części Via Baltica.
- Trasa o długości 13 km i wartości 713 mln zł jest kluczowa dla regionu.
- Współfinansowana przez UE Via Baltica ma strategiczne znaczenie dla połączeń międzynarodowych i bezpieczeństwa.
- Odkryj, jak nowa infrastruktura zmieni podróże i rozwój gospodarczy regionu.
Koniec budowy obwodnicy Łomży. Ostatni brakujący element Via Baltica
Oddanie do ruchu drugiej nitki obwodnicy Łomży zakończyło proces budowy całej polskiej części Via Baltica, czyli drogi ekspresowej S61 łączącej Warszawę z Budziskiem na granicy z Litwą.
13-kilometrowa obwodnica Łomży kosztowała ponad 713 mln zł. W jej ramach powstały trzy węzły drogowe:
- Łomża Zachód,
- Łomża Północ,
- Nowogród.
Najważniejszym elementem jest imponujący most nad doliną Narwi o długości 1,2 km.
Budowa trwała trzy lata, a inwestycję dokończyła firma Intercor, która przejęła zadanie po poprzednim wykonawcy. Lewa nitka trasy była udostępniona kierowcom od września 2024 r. Teraz dostępna jest już cała obwodnica.
Via Baltica. Trasa o strategicznym znaczeniu
Minister rolnictwa i rozwoju wsi Stefan Krajewski, obecny na otwarciu, podkreślił, że ukończenie Via Baltica to ogromne wydarzenie nie tylko dla Podlasia, ale i całej Polski.
– Via Baltica w Polsce ukończona. To informacja, na którą wiele osób czekało. Trasa ma przyspieszać połączenia, łączyć miasta, ale też służyć rozwojowi regionu – mówił Krajewski.
Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec zwrócił uwagę na strategiczny wymiar inwestycji.
– To trasa łącząca kraje nadbałtyckie z zachodem Europy. W dzisiejszych trudnych czasach strategiczne drogi są kluczowe, także dla poczucia bezpieczeństwa mieszkańców – zaznaczył.
Via Baltica w Polsce warta 11 mld zł
Całkowity koszt budowy Via Baltica w Polsce to ok. 11 mld zł, z czego 6 mld zł pochodziło ze środków Unii Europejskiej. Samą obwodnicę Łomży dofinansowano kwotą 440,4 mln zł z programu Infrastruktura i Środowisko oraz 245,9 mln zł z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Przedstawiciel Komisji Europejskiej w Polsce Przemysław Kalinka podkreślił, że Polska jako pierwszy kraj zakończyła budowę swojego odcinka Via Baltica.
Via Baltica w Polsce to 310 km drogi ekspresowej - od Warszawy (gdzie łączy się z trasą S8) aż po granicę z Litwą w Budzisku. Stanowi część dwóch korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T:
- Morze Północne – Morze Bałtyckie,
- Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie.
To najważniejsze połączenie drogowe, które integruje Polskę z Litwą, Łotwą, Estonią i Finlandią, a tym samym usprawnia komunikację między Europą Środkową i Zachodnią a krajami bałtyckimi.

Koniec Via Baltica. Co jeszcze w planach?
Choć główna część inwestycji została zakończona, wciąż trwają prace nad dodatkowymi odcinkami. W ramach tego samego projektu budowany jest 7-kilometrowy fragment DK64. Jeszcze w 2025 roku oddany do użytku zostanie odcinek od węzła Łomża Północ do Marianowa (3 km), a w 2026 roku – z Marianowa do Elżbiecina (4 km).
Nowoczesna infrastruktura ma służyć zarówno transportowi towarowemu, jak i turystyce, jednocześnie zwiększając atrakcyjność inwestycyjną regionu.
Oprac. Jakub Sadkowski, źródło: PAP