Będzie nowa droga w Podlaskiem. Kluczowa trasa połączy Białystok z Łomżą

i

Autor: PKP PLK Połączenie kolejowe na trasie Białystok-Łomża zostanie przywrócone

Inwestycje

Będzie nowa droga w Podlaskiem. Kluczowa trasa połączy Białystok z Łomżą

2024-08-01 9:03

Kluczowa trasa pozwoli na połączenie kolejowe Białegostoku i Łomży. Chodzi o rewitalizację linii kolejowej na odcinku Łapy-Śniadowo-Łomża. Ruszył przetarg na projekt oraz roboty budowlane. Nowa inwestycja w woj. podlaskim ma zakończyć się w 2029 roku - poinformowały PKP PLK S.A.

Kolej wróci do Łomży. Powrót po ponad 30 latach

Inwestycję realizuje PKP PLK z rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku we współpracy z samorządem województwa podlaskiego.

"Oczekiwany od ponad trzydziestu lat powrót kolejowych połączeń pasażerskich do Łomży jest coraz bliżej. Mieszkańcy czterech gmin zyskają dostęp do pociągów z nowych peronów" - podał w komunikacie Tomasz Łotowski z PKP PLK.

Jak podaje spółka, w ramach inwestycji na odcinku linii kolejowej o długości 77 km planowane jest m.in. odtworzenie kolejowej infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Przetarg obejmuje kompleksową modernizację linii nr 49 Łomża–Śniadowo oraz budowę i przebudowę przystanków osobowych na odcinku Śniadowo-Łapy linii nr 36, wraz z odbudową dwóch stacji.

Nowa droga w Podlaskiem. Kluczowa trasa połączy Białystok z Łomżą

Inwestycja obejmuje przebudowę stacji w Łomży, a nowe perony powstaną w:

  • Konarzycach,
  • Kozikach,
  • Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica),
  • Czachach-Kołakach,
  • Kuleszach Kościelnych,
  • Sokołach.

Perony mają być dostosowane do osób z niepełnosprawnościami. Wyposażone będą w wiaty i ławki. Zaplanowano też budowę mijanki w Czerwonym Borze, a w Śniadowie łącznicę, co ma usprawnić ruch pociągów. Wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe na tym odcinku zyskają sygnalizację świetlną.

W komunikacie podano, że do realizacji wybrano wariant bez elektryfikacji, wskazany przez wnioskodawcę w studium planistyczno-prognostycznym. Pociągi na tej trasie pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu pociągu z Łomży do Białegostoku (po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń) planowany jest na ok. 1 h 35 min. PKP PLK szacuje, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych.

Do 9 września firmy mogą składać oferty na projekt i roboty budowlane dotyczące tej inwestycji. PKP PLK planuje rozpoczęcie prac w II kwartale 2025 roku, a zakończenie ostatnich robót w 2029 r. "Program Kolej+" zaplanowano do 2029 r. Jego budżet to 11,2 mld zł z budżetu państwa i ok. 2 mld zł to środki jednostek samorządu terytorialnego.

Które z tych miast leżą na Podlasiu? Sprawdź Quiz, który jest tylko w teorii łatwy. 10/16 to sztuka!

Pytanie 1 z 18
Czy Supraśl to miasto leżące w woj. podlaskim?
Kolejna kładka w Warszawie! Skorzystają tylko rowerzyści i piesi