Spis treści
- Zasiłek za COVID-19. Ważne zmiany - od kiedy?
- Jak dostać zasiłek za COVID-19?
- Zasiłek chorobowy za kwarantannę lub izolację od pracodawcy
- Zasiłek za COVID-19. Ważny warunek. Bez tego nie dostaniesz pieniędzy
Zasiłek za COVID-19. Ważne zmiany - od kiedy?
Od 24 października, aby wypłacić świadczenie chorobowe osobie poddanej kwarantannie albo izolacji domowej, potrzebna jest informacja w systemie informatycznym Centrum e-Zdrowia (system EWP). Chodzi o tym, że dana osoba została objęta kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych.
Zobacz też: Zasiłek dla chorych na COVID-19. Komu przysługuje? Jest konkretna lista
Jak tłumaczy nam Katarzyna Krupicka, rzeczniczka podlaskiego ZUS, zakład pozyskuje te dane z systemu i udostępnia je płatnikom składek na ich profilach na portalu PUE ZUS. Dostęp do informacji o kwarantannie lub izolacji na swoim profilu na PUE ZUS ma również ubezpieczony.
– Dane dotyczą osób, których kwarantanna lub izolacja już trwała w dniu 22 października albo rozpoczęła się (lub dopiero rozpocznie) po tej dacie. – informuje Katarzyna Krupicka. –Informacje udostępniane są na portalu PUE ZUS odpowiednio w panelu Płatnika oraz w panelu Ubezpieczonego, w nowej zakładce [Kwarantanna, izolacja domowa]. Zakładka będzie widoczna jedynie u tych osób, które zostały objęte kwarantanną lub izolacją domową oraz u płatników składek, którzy zatrudniają osoby, u których takie zdarzenie wystąpiło.
Jak dostać zasiłek za COVID-19?
Co zrobić, żeby otrzymać zasiłek za COVID-19? Aby dostać świadczenie chorobowe z ZUS, trzeba złożyć wniosek o wypłatę zasiłku chorobowego:
- bezpośrednio do ZUS,
- za pośrednictwem swojego pracodawcy.
Wniosek można wypełnić i wysłać elektronicznie za pośrednictwem PUE ZUS.
Po otrzymaniu wniosku placówka zweryfikuje informację o kwarantannie lub izolacji domowej na podstawie odpowiednich danych z systemu informatycznego Centrum e-Zdrowia (EWP).
Zasiłek chorobowy za kwarantannę lub izolację od pracodawcy
Kiedy zasiłek za COVID-19 płaci pracodawca? Co powinien zrobić pracownik, by otrzymać takie świadczenie?
Jak tłumaczy Katarzyna Krupicka, do wypłaty świadczenia wystarczy informacja o kwarantannie lub izolacji, która będzie znajdować się w panelu Płatnika w zakładce "Kwarantanna, izolacja domowa".
Zasiłek za COVID-19. Ważny warunek. Bez tego nie dostaniesz pieniędzy
- Jeśli zdarzy się, że osoba ubezpieczona przebywa na kwarantannie lub w izolacji domowej, a na profilu pracodawcy na PUE ZUS nie będą widoczne odpowiednie dane potwierdzające tą sytuacji, wówczas taki ubezpieczony w terminie 3 dni roboczych od dnia zakończenia obowiązkowej kwarantanny albo izolacji w warunkach domowych, powinien złożyć płatnikowi składek pisemne oświadczenie - wyjaśnia rzeczniczka. - Powinien w nim potwierdzić, że odbył obowiązkową kwarantannę albo izolację w warunkach domowych. Takie oświadczenie stanowi podstawę do wypłaty świadczeń w razie choroby przez pracodawcę. O potwierdzenie informacji zawartych w oświadczeniu płatnik składek powinien wystąpić do Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Należy pamiętać, że podstawą do wypłaty świadczenia chorobowego jest informacja z systemu, osoby, które zostały skierowane na kwarantannę lub jest objęta izolacją domową. W sytuacji gdy ubiega się ona o wypłatę świadczeń chorobowych, nie musi dostarczać papierowej decyzji sanepidu do ZUS lub do swojego pracodawcy. Nie musi też mieć zwolnienia lekarskiego z powodu przebywania w izolacji domowej. Powinna jednak pamiętać o poinformowaniu swojego przełożonego o przyczynie nieobecności w pracy.
Taką informację można przekazać telefonicznie lub mailowo.