Uruchomiona 100 lat temu linia została zawieszona w 1994 r. Na odcinku Hajnówka - Lewki od 2018 r. prowadzony był jedynie ruch towarowy. Obecnie kolejowe połączenie między Hajnówką, a stolicą regionu jest możliwe okrężną drogą przez Czeremchę, przez co podróżni muszą pokonać trasę dłuższą o kilkadziesiąt kilometrów.
Dzięki podpisanej umowie od stycznia przyszłego roku na trasę Białystok - Hajnówka ma wrócić 6-8 połączeń pasażerskich dziennie. Pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h.
Aby uruchomić pociągi trzeba było zmodernizować 27-kilometrowy odcinek Hajnówka - Lewki. Wybudowano na nim nowe tory, 12 obiektów inżynieryjnych, 22 przejazdy oraz 7 przystanków wyposażonych w nowoczesne perony.
– Staramy się inwestować w tabor i zaplecze. Mamy nadzieję, że ta linia będzie służyła tak mieszkańcom województwa podlaskiego, jak i turystom odwiedzającym region - powiedział Artur Martyniuk, prezes Polregio.