Spis treści
- Największa inwestycja kolejowa w Polsce. Wiemy, kiedy ma zostać ukończona
- Nowe stacje i przystanki na trasie Białystok-Ełk
- Z Białegostoku do Ełku z prędkością 200 km/h i poniżej godziny
- Przetarg na budowę linii kolejowej w Podlaskiem. Ogromna inwestycja na 6 mld zł
- Czy gigantyczna inwestycja PKP w Podlaskiem dojdzie do skutku?
- Nowa stacja kolejowa w Ełku
Największa inwestycja kolejowa w Polsce. Wiemy, kiedy ma zostać ukończona
Przebudowa linii kolejowej na trasie Białystok-Ełk to największy kontrakt kolejowy w Polsce. Według szacunków jego wartość to około 6 miliardów złotych. Inwestycja ma zostać ukończona do 2029 roku.
Mowa o przebudowie 100 km linii kolejowej. Na trasie znajduje się łącznie 8 stacji i 10 przystanków, które zyskają nowy standard. Na całej długości dobudowany zostanie drugi tor, w celu zwiększenia możliwości prowadzenia ruchu pociągów. Utworzone zostaną także m.in.:
- nowoczesne, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
- dwie stacje techniczne, zapewniające dodatkowe możliwości krzyżowania pociągów (w Podlasku i Lipińskich Małych),
- dwa nowe przystanki (Dziękonie i Ciemnoszyje).
Nowe stacje i przystanki na trasie Białystok-Ełk
Po zakończeniu prac, nadzór nad trasą przejmie Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym w Białymstoku. Zgodnie z zapewnieniami PKP PLK, nowe perony zyskają taki sam standard, jak na przebudowanym odcinku Czyżew-Białystok. Na stacjach i przystankach powstaną nowoczesne platformy (dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności).
Dodatkowo niektóre przystanki i stacje zmienią swoją lokalizację:
- stacja Białystok Starosielce,
- przystanek Białystok Bacieczki,
- przystanek Fasty,
- przystanek Borsukówka.
Natomiast przystanek Dobrzyniewo Duże zostanie zmieniony w stację.

Z Białegostoku do Ełku z prędkością 200 km/h i poniżej godziny
Inwestycja ma w swoim zakresie także spore rozszerzenie infrastruktury drogowej. Przejazdy kolejowo-drogowe na poziomie szyn zostaną zastąpione przez skrzyżowania bezkolizyjne, czyli tunele i wiadukty. Powstanie tym samym łącznie 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych oraz 12 przejść nad torami.
Dzięki temu, kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się przed torami, a pociągi na większości odcinka będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h. Skróci to czas przejazdu na trasie z Białegostoku do Ełku do 55 minut.
Poprawie ulegną także warunki transportowe towarów. Po przebudowie stacji i na nowych liniach, składy (o długości 750 m) będą mogły pojechać z prędkością do 120 km/h.
Przetarg na budowę linii kolejowej w Podlaskiem. Ogromna inwestycja na 6 mld zł
PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę linii w ramach Rail Baltica w styczniu tego roku. Z przetargu po raz pierwszy wykluczono tzw. państwa trzecie, czyli spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Do takich państw zalicza się chociażby Chiny, Indie czy Brazylię. Decyzja jest podyktowana między innymi bezpieczeństwem realizacji tak sporego zamówienia.
Czy gigantyczna inwestycja PKP w Podlaskiem dojdzie do skutku?
Pierwotnie otwarcie ofert w przetargu miało odbyć się 3 czerwca 2025 roku. Termin ten jest jednak ciągle przekładany, w związku z licznymi pytaniami i odwołaniami. Jak przekazał portal MuratorPlus, kolejny termin otwarcia ofert był planowany na 29 lipca. Ostatecznie jednak termin ten został zmieniony i obecnie oficjalnie mowa o 7 sierpnia 2025 r.
Procedura przetargowa w sprawie przebudowy linii kolejowej na odcinku Ełk – Białystok jest w toku. PKP PLK planuje podpisać umowę z wybranym wykonawcą na przełomie tego roku" - wyjaśniło biuro prasowe PKP PLK, cytowane przez MuratorPlus.
Nowa stacja kolejowa w Ełku
Niedawno oficjalnie zakończyły się także prace związane z przebudową stacji Ełk. Ma teraz trzy nowe perony i nowoczesną infrastrukturę. Pasażerowie już od jakiegoś czasu mogą korzystać z wyremontowanej stacji.
Wybudowano nowy wiadukt, zamiast przejazdu kolejowego, a w innych miejscach dwupoziomowe skrzyżowania. To główny etap prac. Część inwestycji czeka jeszcze na przyznanie dofinansowania. Efekty prac możecie zobaczyć w galerii poniżej.
