To największy kontrakt kolejowy w historii PKP. Pięciu chętnych na modernizację linii kolejowej w Podlaskiem

2025-08-14 15:52

Pięć firm jest zainteresowanych modernizacją linii kolejowej na trasie Białystok-Ełk. Wynika tak z ofert, które napłynęły po otwartym w końcu przetargu. Kwoty wahają się od ok. 4,5 mld zł do ponad 6,6 mld zł. Inwestycja jest zapowiadana jako największa w historii PKP PLK.

  • PKP PLK ogłosiło przetarg na modernizację 100-kilometrowej trasy kolejowej Białystok-Ełk, będącej częścią Rail Baltica.
  • To największa inwestycja w historii PKP PLK, o szacowanej wartości około 6 mld zł.
  • Pięć konsorcjów złożyło oferty, a najtańsza z nich opiewa na ponad 4,5 mld zł.
  • Jakie zmiany czekają podróżnych i kiedy planowane jest zakończenie tej gigantycznej modernizacji?

Największa inwestycja w historii PKP PLK

Linia kolejowa między Białymstokiem a Ełkiem (woj. warmińsko-mazurskie) jest częścią międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Wartość tej inwestycji szacowana jest na ok. 6 mld zł. Jak informowano wcześniej, jest to największa inwestycja w historii PKP PLK.

PKP PLK na początku stycznia ogłosiły przetarg na modernizację tej 100-kilometrowej trasy. Termin składania ofert był już kilkukrotnie przesuwany. Otwarcie nastąpiło ostatecznie we wtorek (12 sierpnia).

CZYTAJ TAKŻE: Nowe dworce kolejowe w Podlaskiem. W tych miejscowościach niebawem ruszą remonty

Pięć firm zainteresowanych modernizacją linii kolejowej Białystok-Ełk

Z informacji zamieszczonych na stronie internetowej PKP PLK wynika, że inwestycją zainteresowanych jest pięć konsorcjów.

Najtańszą ofertę (ponad 4,5 mld zł) złożyło konsorcjum firm Torpol i Mirbud. Natomiast najdroższą ofertę (ponad 6,6 mld zł) konsorcjum Strabag i Zue.

To wszystkie oferty złożone w przetargu:

  • ponad 4,5 mld zł - konsorcjum firm Torpol i Mirbud;
  • ok. 5 mld zł - konsorcjum Budimex, Budimex Kolejnictwo i Porr;
  • ponad 5,2 mld zł - konsorcjum pięciu firm: Track Tec Construction, Intop, Intop Warszawa, Unibep i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe.;
  • 5,5 mld zł - firmy Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Trakcja;
  • ponad 6,6 mld zł - konsorcjum Strabag i Zue.

Obecnie PKP PLK będą oceniały oferty.

Białystok Radio ESKA Google News

Wielka modernizacja na trasie Białystok-Ełk. Kiedy koniec inwestycji?

Wcześniej informowano, że inwestycja może się zakończyć w 2029 roku.

W ramach modernizacji m.in. powstaną dwa tory (obecnie jest jeden), które będą zelektryfikowane. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością od 160 do 200 km/h, a pociągi towarowe - 120 km/h. W ramach prac zostanie zmodernizowanych osiem stacji i dziesięć przystanków osobowych, gdzie zostanie zainstalowany system szybkiej informacji pasażerskiej, a infrastruktura będzie odpowiadać obecnym standardom.

Linia kolejowa Białystok-Ełk została podzielona na trzy części, dwie z nich mają już decyzje lokalizacyjne wydane przez wojewodę podlaskiego. To odcinek tej inwestycji na terenie miasta i gminy Grajewo oraz 22-kilometrowy odcinek w powiecie białostockim: od Białegostoku, przez gminę Choroszcz i Dobrzyniewo Duże. Trzeci odcinek znajduje się na terenie powiatu monieckiego.

ZOBACZ PONIŻEJ: Tak wygląda stacja w Ełku po przebudowie

Quiz: Czy ten powiat leży w Podlaskiem? Jak dobrze znacie powiaty Podlasia?
Pytanie 1 z 10
Który z poniższych powiatów znajduje się w Podlaskiem?
Eska Summer City. Tłumy na plaży w Ełku. Eska Music Tour 2025
Drogowskazy
HR bez tajemnic. DROGOWSKAZY
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Media Expert i Mediaexpert.pl