- PKP PLK ogłosiło przetarg na modernizację 100-kilometrowej trasy kolejowej Białystok-Ełk, będącej częścią Rail Baltica.
- To największa inwestycja w historii PKP PLK, o szacowanej wartości około 6 mld zł.
- Pięć konsorcjów złożyło oferty, a najtańsza z nich opiewa na ponad 4,5 mld zł.
- Jakie zmiany czekają podróżnych i kiedy planowane jest zakończenie tej gigantycznej modernizacji?
Największa inwestycja w historii PKP PLK
Linia kolejowa między Białymstokiem a Ełkiem (woj. warmińsko-mazurskie) jest częścią międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Wartość tej inwestycji szacowana jest na ok. 6 mld zł. Jak informowano wcześniej, jest to największa inwestycja w historii PKP PLK.
PKP PLK na początku stycznia ogłosiły przetarg na modernizację tej 100-kilometrowej trasy. Termin składania ofert był już kilkukrotnie przesuwany. Otwarcie nastąpiło ostatecznie we wtorek (12 sierpnia).
CZYTAJ TAKŻE: Nowe dworce kolejowe w Podlaskiem. W tych miejscowościach niebawem ruszą remonty
Pięć firm zainteresowanych modernizacją linii kolejowej Białystok-Ełk
Z informacji zamieszczonych na stronie internetowej PKP PLK wynika, że inwestycją zainteresowanych jest pięć konsorcjów.
Najtańszą ofertę (ponad 4,5 mld zł) złożyło konsorcjum firm Torpol i Mirbud. Natomiast najdroższą ofertę (ponad 6,6 mld zł) konsorcjum Strabag i Zue.
To wszystkie oferty złożone w przetargu:
- ponad 4,5 mld zł - konsorcjum firm Torpol i Mirbud;
- ok. 5 mld zł - konsorcjum Budimex, Budimex Kolejnictwo i Porr;
- ponad 5,2 mld zł - konsorcjum pięciu firm: Track Tec Construction, Intop, Intop Warszawa, Unibep i Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe.;
- 5,5 mld zł - firmy Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor i Trakcja;
- ponad 6,6 mld zł - konsorcjum Strabag i Zue.
Obecnie PKP PLK będą oceniały oferty.

Wielka modernizacja na trasie Białystok-Ełk. Kiedy koniec inwestycji?
Wcześniej informowano, że inwestycja może się zakończyć w 2029 roku.
W ramach modernizacji m.in. powstaną dwa tory (obecnie jest jeden), które będą zelektryfikowane. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością od 160 do 200 km/h, a pociągi towarowe - 120 km/h. W ramach prac zostanie zmodernizowanych osiem stacji i dziesięć przystanków osobowych, gdzie zostanie zainstalowany system szybkiej informacji pasażerskiej, a infrastruktura będzie odpowiadać obecnym standardom.
Linia kolejowa Białystok-Ełk została podzielona na trzy części, dwie z nich mają już decyzje lokalizacyjne wydane przez wojewodę podlaskiego. To odcinek tej inwestycji na terenie miasta i gminy Grajewo oraz 22-kilometrowy odcinek w powiecie białostockim: od Białegostoku, przez gminę Choroszcz i Dobrzyniewo Duże. Trzeci odcinek znajduje się na terenie powiatu monieckiego.
ZOBACZ PONIŻEJ: Tak wygląda stacja w Ełku po przebudowie