Droga ekspresowa S61 to dziś kręgosłup komunikacyjny, łączący Warszawę z Mazurami oraz stanowiący kluczowy fragment Via Baltica, wiodącej do Litwy i dalej do krajów bałtyckich. Choć niemal cała trasa jest już ukończona i oferuje komfortową podróż, jedno miejsce wciąż wymaga cierpliwości od kierowców – obwodnica Łomży. Tam, na oddanej do użytku we wrześniu ubiegłego roku nitce, obowiązuje zwężenie do jednego pasa ruchu w każdym kierunku i ograniczenie prędkości do 80 km/h, gdyż prace jeszcze trwają. Niemniej jednak, otwarcie nawet tej jednej nitki przyniosło ogromną ulgę i znacząco poprawiło płynność ruchu na tym newralgicznym odcinku.
Obwodnica Łomży. Kiedy koniec prac?
Pierwotny termin zakończenia prac przy budowie obwodnicy Łomży to 30 maj 2025 roku. Drogowcy jednak nadal są na miejscu i jak wynika z informacji serwisu Murator, pozostaną tam do 30 września 2025 roku.
Ustrój nośny drugiej jezdni mostu na Narwią został już połączony. Aktualnie na obwodnicy prowadzone są pracę: budowane są drogi serwisowe, do wykonania została nawierzchnia oraz szereg prac wykończeniowych na drugiej nitce mostu. Powstaną kapy chodnikowe, zamontowane będą bariery, balustrady oraz zabezpieczone powierzchnie betonowe. Trwają też roboty branżowe – montaż słupów oświetleniowych, ekranów akustycznych, budowa kanału technologicznego, zbiorników retencyjnych, powstają również ogrodzenia.
Koniec prac na odcinku S61 Łomża Zachód-Kolno
Co aktualnie jest robione na obwodnicy Łomży? Obciążenia próbne mostu nad Narwią oraz oznakowanie poziome - takie prace rozpoczną się wkrótce na drugiej nitce ostatniego w budowie odcinka S61. Następnie nastąpi przełożenie ruchu na nią z nitki, z której kierowcy korzystają od prawie roku. Wszystko w celu montażu konstrukcji pod duże tablice znaków i pod urządzenia Systemu Zarządzania Ruchem. Jak to nastąpi, ruch wróci na jezdnię lewą do czasu wykonania pozostałych prac wykończeniowych na jezdni prawej.
Prace trwają również na odcinku S61 Łomża Zachód – Kolno oraz drodze DK64 (Łomża Północ – Elżbiecin). Jak przekazał Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak, w stronę Suwałk układana jest ostatnia, najtrwalsza warstwę asfaltu, która świetnie znosi duży ruch i upały. Ponadto:
- montowane są ekrany akustyczne i bramownice pod oznakowanie i System Zarządzania Ruchem (SZR) ,
- powstają bariery energochłonne, zbiorniki retencyjne i kanalizacja deszczowa.
- na węzłach drogowych trwają roboty wykończeniowe, profilowanie skarp, humusowanie, odwodnienie i przygotowanie pod znaki i SZR.
