Kiedy należy się odszkodowanie z odwołany lub opóźniony lot?
Opóźnione i odwołane loty to zmora pasażerów. Liczne strajki na lotniskach spowodowały straszliwe zamieszanie i oburzenie wśród turystów. Strajki to głównie efekt niezadowolenia z warunków pracy i płacy pracowników obsługi lotnisk, a także braku wykwalifikowanych pracowników. Wielu turystów planujących wylot na wakacje niestety musi się liczyć, z tym że strajki na lotniskach i odwołane loty będą wakacyjną „normą”.
Kiedy można otrzymać odszkodowanie za odwołany lot?
Odszkodowanie za odwołany lot można otrzymać tylko i wyłącznie w momencie, kiedy dochodzi do nienadzwyczajnych przyczyn. Są one zależne od przewoźników, a definiuje je rozporządzenie Unii Europejskiej 261/2004 i dotyczą praw pasażerów w ruchu lotniczym UE.
Aby otrzymać odszkodowanie za odwołany lot muszą wystąpić następujące przesłanki:
- problemy techniczne;
- choroby załogi lotniczej;
- strajki pracowników przewoźników lotniczych;
- odmowa wejścia na pokład z powodu overbookingu (sprzedaż większej liczby biletów przez linie lotnicze, niż jest miejsc).
Odszkodowanie za odwołany lot przysługuje w momencie, kiedy wina leży po stronie przewoźnika. Co bardzo ważne, pieniądze z tego tytułu można otrzymać, tylko jeśli podróżujemy w obrębie państw członkowskich UE, wylatujemy z jednego europejskich lotnisk lub odwołany lot obsługiwany jest przez linie lotnicze zarejestrowane w UE. Wysokość odszkodowania za odwołany lot to od 250 – 600 euro.
Pieniędzy za opóźniony lub odwołany lot nie dostaniemy, kiedy dochodzi do zagrożenia bezpieczeństwa lub ograniczenia w zakresie kontroli ruchu lotniczego jak zamknięcie pasa startowego. A także jeśli opóźnienie było spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami. Za nadzwyczajne okoliczności uznaje się: strajki osób niezatrudnionych przez przewoźnika, złe warunki pogodowe, zamknięcie przestrzeni powietrznej, zagrożenie bezpieczeństwa, a także destabilizacja polityczna.
Kiedy można otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot?
Tak samo jak w przypadku odwołania lotu, odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje tylko wtedy, kiedy przyczyna leży w zakresie odpowiedzialności linii lotniczej.
Finansowej rekompensaty za opóźnienie możemy domagać się w momencie, gdy samolot wylądował na lotnisku docelowym minimum 3 godziny później, niż zgodnie z planowanym rozkładem. Odszkodowanie za opóźniony lot można otrzymać, kiedy przynajmniej jedno z lotnisk, startu lub lądowania, znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego w UE.
Wysokość odszkodowania za opóźniony lot zależy od długości lotu:• do 1500 kilometrów – 250 euro;.• powyżej 1500 km w obrębie UE i wszystkie inne loty od 1500 do 3500 km – 400 euro;.• loty długodystansowe (trasa powyżej 3500 km) – 600 euro.
Termin złożenie wniosku o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot w Polsce wynosi 1 rok od daty zakłóconego lotu.
Protesty na lotniskach w Europie - terminy
Już wiadomo, że strajki na lotniskach pod koniec czerwca i w lipcu zaplanowane są w Hiszpanii. Swoje niezadowolenie z warunków pracy między 30 czerwca a 1 oraz 2 lipca ma wyrazić w formie protestu załoga Ryanaira. Podobne plany mają pracownicy linii EasyJet. Tam protesty zaplanowano od 1 do 3, od 15 do 17 oraz od 29 do 31 lipca.Strajki na lotniskach w lipcu zapowiedzieli również pracownicy lotniska Heathrow w Anglii. Podobnie 2 lipca protesty odbędą się we Francji na lotnisku Charlesa de Gaulle'a i Orly w Paryżu.
Źródło: Strajki na lotniskach i odwołane loty. Jak dostać odszkodowanie?