Pierwsza seria konsultacji studium wykonalności (tzw. STEŚ) dla linii Ostrołęka-Łomża-Giżycko odbyła się w październiku i listopadzie ubiegłego roku. Zorganizowano wtedy 17 zebrań w gminach, przez które przechodzą proponowane warianty kolejowe CPK, np. w Ostrołęce, Łomży, Giżycku, Zambrowie, Kolnie, Orzyszu, Miastkowie, Piątnicy, Rzekuniu, Troszynie i Śniadowie. Zostały wówczas określone cztery warianty poprowadzenia „szprychy” nr 3.
– W trakcie pierwszej tury spotkań z samorządowcami i mieszkańcami zaproponowane warianty przebiegów podlegały uszczegółowieniu i korektom. Działo się to wszędzie tam, gdzie było to możliwe – od strony technicznej, społecznej i środowiskowej – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki CPK.
Drugi etap konsultacji. Kiedy i w jakim mieście?
Druga seria konsultacji społecznych rozpoczęła się w ubiegłym tygodniu w Miłkach. Do tej pory odbyły się już zebrania w Giżycku, Kolnie (w mieście i gminie), Piszu, Miastkowie (powiat łomżyński), Zambrowie, Piątnicy, Śniadowie i Troszynie. Najbliższy tydzień rozpocznie się od konsultacji w Orzyszu (30 maja) i Rzekuniu (31 maja). 1 i 2 czerwca spotkania będą skierowane do mieszkańców Łomży (pierwszego dnia gminy, a dzień później miasta Łomża). Ten etap zamkną spotkania 3 czerwca: w Ostrołęce i Małym Płocku (miejscowość w rejonie Kolna).
– Celem drugiego etapu konsultacji jest doprecyzowanie czterech wariantów poprowadzenia linii nr 29 na odcinku Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Szczegółowy harmonogram spotkań można znaleźć na stronie internetowej www.cpk.pl w zakładce dla mieszkańców, gdzie też znajduje się specjalna interaktywna mapa z proponowanymi wariantami – mówi Łukasz Witkowski, Specjalista ds. Relacji z Otoczeniem Inwestycji Kolejowych CPK.
Pan Robert z Ostrołęki (62 l.) ma bliską rodzinę w Giżycku. Niestety z powodu braku normalnego połączenia kolejowego, bardzo rzadko się widują.
– Teraz, jest to droga przez mękę. Żeby dojechać z Ostrołęki do Giżycka, najpierw muszę się cofnąć na południe do Tłuszcza lub nawet do Warszawy, potem jadę do Białegostoku, a stamtąd przez Ełk do Giżycka. W najlepszym wypadku podróż trwa ok. 7,5 h! A odległość, która dzieli Ostrołękę i Giżycko to tylko 110 km. Bardzo czekamy na tę inwestycję – mówi pan Robert. I dodaje: Nowa linia nie tylko będzie łączyć rodziny, ale też rozrusza gospodarczo nasz region. Trzymam za nią kciuki.
Łomża i Orzysz wracają na kolejową mapę Polski
Pasażerowie mogą już zacierać ręce. Dzięki budowie kolejowej „szprychy” nr 3 do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączone zostaną m.in. Łomża, Kolno i Orzysz. Ponad 60-tysięczna Łomża to dziś jedno z największych miast w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej, a mieszkańcy czekają na nią od 30 lat. W Kolnie kolei nie ma w ogóle. A do Orzysza dojeżdżają tylko pociągi towarowe, i to tylko od strony Ełku.
Z Warszawy na Mazury pociągiem w 2 godziny
Planowane inwestycje to przede wszystkim skrócenie czasów przejazdu. I tak z Warszawy do Ostrołęki dojedziemy w godzinę, do Łomży w 1 godz. 15 min, do Kolna dojedziemy w półtorej godziny, do Pisza w 1 godz. 45 min, do Orzysza w 2 godz., a do Giżycka już w 2 godz. 15 min.
Według planu pierwsza łopata na odcinku Ostrołęka – Łomża zostanie wbita w 2023 r. Zakończenie robót według harmonogramów ma nastąpić do końca 2027 r. Dla odcinka z Łomży do Giżycka zakładany w harmonogramie czas budowy to lata 2028-2032.
Dawno w Polsce nie budowano tylu kilometrów nowych linii kolejowych. Dzięki inwestycjom związanym z CPK na terenie województwa podlaskiego powstanie ok. 56 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 265 km zostanie zmodernizowanych. W ten sposób ponad milion mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych. Dla województwa warmińsko-mazurskiego te liczby wynoszą odpowiednio: ok. 74 km, 208 km i 1,2 mln mieszkańców.
Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.