Nowy dworzec w Białymstoku po remoncie. Jak wygląda?
We wtorek (2 czerwca) Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytkowych dokonał odbioru prac konserwatorskich ujętych w projekcie. Nadzór był konieczny, bo modernizowany dworzec ma dużą wartość historyczną.
- Przebudowa dworca jest częścią ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego w całym kraju zmodernizujemy i wybudujemy od podstaw łącznie prawie 200 dworców kolejowych – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.
Nowy mandat dla kierowców za brudny samochód. Kara może wynieść nawet 30 tys. zł
W ramach inwestycji przywrócony został pierwotny wystrój wnętrza, aby obiekt nawiązywał swoim wyglądem do tego z około 1910 roku. Wyburzone zostały także antresola wykonana w budynku podczas jego poprzedniej modernizacji oraz przybudówka z lat 80. XX wieku.
Zmieniło się też otoczenie dworca. Pojawiły się nasadzenia ozdobnych drzew i krzewów oraz zbudowano nowe parkingi i miejsca postojowe.
- Jestem przekonana, że ta pewnego rodzaju kreacja konserwatorska, będzie nie tylko świadectwem minionej epoki, ale i dowodem, że dworzec kolejowy może jednocześnie służyć pasażerom, jak i stanowić przystanek na szlaku najpiękniejszych zabytków w Polsce z okresu zaborowego – mówi prof. Małgorzata Dajnowicz, Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Dworzec kolejowy w Białymstoku został wybudowany około 1862 roku, równolegle z uruchomieniem linii kolejowej Warszawa – Petersburg.
Budżet Białegostoku mocno nadgryziony przez koronawirusa
Zakończenie całej inwestycji planowane jest październiku, ale jeśli prace będą przebiegały bez przeszkód, to pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z dworca jeszcze w wakacje. Przebudowa dworca ma kosztować ponad 36 mln zł.