We wspólnym komunikacie poinformowano, że przedmiotem spotkania były proponowane przez resort zmiany w organizacji lekcji religii w szkołach i przedszkolach. Przekazano, że strona rządowa przedstawiła sugestie konkretnych rozwiązań, zaś strona kościelna zgłosiła do nich swoje uwagi.
Religia w szkołach. Co dalej? Trwają negocjacje rządu z Kościołem
Jak zaznaczono, w czasie dyskusji z udziałem ekspertów z obydwu stron podjęto "merytoryczny dialog i poszukiwano takich rozwiązań, które byłyby możliwe do zaakceptowania przez obydwie strony".
Wobec deklarowanej przez obydwie strony woli osiągnięcia porozumienia, w punktach, w których pojawiły się wątpliwości, zdecydowano o kolejnym spotkaniu. Podkreślono również wolę znalezienia rozwiązania najlepszego z punktu widzenia kształcenia dzieci i młodzieży, a także organizacji pracy szkoły.
W komunikacie przekazano także, że obydwie strony zadeklarowały wolę kontynuacji rozmów.
Lekcje religii w szkołach. Jak to wygląda teraz?
Decyzja o utworzeniu wspólnej podkomisji ds. religii w szkole zapadła 16 października na posiedzeniu komisji wspólnej rządu i Episkopatu w KPRM. Omawiano wtedy m.in sprawy nauczania religii w szkołach i Funduszu Kościelnego.
Zgodnie z lipcową nowelizacją rozporządzenia MEN w sprawie organizacji lekcji religii, dyrektor szkoły (przedszkola) będzie mógł łatwiej łączyć na lekcjach religii grupy dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych. Z kolei od przyszłego roku szkolnego w szkołach publicznych nauka religii i etyki ma odbywać się w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo, przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych. Takie jest założenie projektu, który trafił do konsultacji, które ma zakończyć się 8 listopada.
Obecnie nauka religii w publicznych szkołach jest nieobowiązkowa i odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo, a jeśli chodzi o etykę, tygodniowy wymiar godzin ustala dyrektor szkoły.