Biedronka gasi światła
Biedronka rozpoczęła dużą kampanię skierowaną do 80 tys. swoich pracowników, której celem jest uświadomienie, jak ważne jest oszczędzanie energii niezbędnej do funkcjonowania sklepów.
- W dobie rekordowych wzrostów cen energii elektrycznej i gazu oraz międzynarodowych inicjatyw oszczędzania energii stawiamy na energooszczędność i wdrażamy program efektywności energetycznej pod hasłem Dobra energia - oszczędzanie mamy w planie! Głównym założeniem programu jest racjonalne i efektywnie wykorzystanie energii, dzięki czemu nasze sklepy będą także bardziej przyjazne środowisku - mówi Natalia Rompska-Żuk, menedżerka ds. zarządzania energią w sieci Biedronka, cytowana w oficjalnym komunikacie sieci.
W ramach kampanii do kierowników sklepów zostały rozesłane dokładne wytyczne, które pozwolą ograniczyć koszty energii od 5% do 15% rocznie. Zgodnie z nimi oświetlenie w sklepach sieci ma działać w godzinach pracy. W czasie towarowania światła mają być przygaszane. Natomiast oświetlenie parkingów i logotypów zewnętrznych ma działać tylko po zmroku.
Kierownicy placówek otrzymali też zalecenie wyłączania oświetlenia w biurach, stołówkach, toaletach i sanitariatach, gdy nie są używane. Systemy wentylacji, klimatyzacji i ogrzewania mają działać tylko w godzinach pracy sklepów w oparciu o ustalone parametry grzania i chłodzenia. Drzwi regałów chłodniczych i mroźni muszą być zamknięte, gdy nie są używane.
Ekologiczne zalecenia dla kierowników
Zalecenia dla kierowników sklepów mają być kolejnym etapem racjonalnego korzystania z energii przez Biedronkę.
- Już od wielu miesięcy we wszystkich nowych i odnawianych sklepach montowane są o 45% bardziej energooszczędne, zamykane chłodziarki i zamrażarki, oświetlenie LED, instalacje grzewcze (np. pompy ciepła) i wentylacyjne z odzyskiem ciepła, specjalnie izolowane są dachy i ściany. W wyniku remontów sklepów w 2021 roku sieć zaoszczędziła 813 megawatów energii. Biedronka każdorazowo w czasie prac remontowych montuje także nowoczesne systemy BMS, których pracę można ustawić zgodnie z harmonogramem uwzględniającym godziny otwarcia sklepu i analizę zużycia mediów. Takie rozwiązanie pozwala na inteligentne zarządzanie urządzeniami technicznymi - czytamy w komunikacie prasowym sieci.
Warto zaznaczyć, że także inne sieci sklepów oszczędzają energię. W Netto także zdecydowano się na wygaszenie oświetlenia zewnętrznego sklepów poza godzinami otwarcia. Dodatkowo od listopada kilkadziesiąt dyskontów tej sieci pracuje krócej. Zmiany wprowadzono zwłaszcza w tych sklepach, w których w godzinach porannych i wieczornych było niewielu klientów.