Nowy system poprawi bezpieczeństwo na przejazdach?
Statystyki drogowe wciąż pokazują, że do największej liczby wypadków dochodzi na przejazdach kolejowych, szczególnie na tych nieoznakowanych. Cały czas na polskich drogach możemy spotkać kierowców, którzy bagatelizują zamykający się szlaban, czy świecące się na czerwono światło. Te sygnały powinny być dla nas bezwzględne, a ich pojawienie się musi skutkować zatrzymaniem samochodu.
Skala problemu jest poważna, stąd pojawił się pomysł przetestowania nowego systemu, który mógłby ułatwić funkcjonowanie przejazdów kolejowych i poprawić poziom bezpieczeństwa. Mowa o systemie SafeCross, dzięki któremu żadne wykroczenie nie pozostanie niezauważone. Miałby on być obecny na przejazdach kolejowych kategorii D, czyli na tych bez zapór, z krzyżem św. Andrzeja i czasami ze znakiem STOP. To właśnie one stanowią około 60 procent wszystkich przejazdów w naszym kraju. Nowy system dzięki specjalnym kamerom, radarom oraz modułowi sztucznej inteligencji jest w stanie wykryć wszystkie zachowania kierowców, szczególnie te stwarzające niebezpieczeństwo.
Polecany artykuł:
Plan obejmie cały kraj
System SafeCross jest już testowany w kilku miejscach w Polsce. Na linii nr 139 w Pszczynie, Piasku, Milówce, oraz Czechowicach-Dziedzicach. W czasie funkcjonowania systemu, od września 2021 roku do końca sierpnia 2022, oceniono prawie 200 tysięcy zdarzeń, a skuteczność decyzji to 90 procent. SafeCross zdecydowanie ułatwia życie, ponieważ dzięki niemu nie ma konieczności przeglądania zarejestrowanego materiału przez operatorów systemu. Wykroczenia kierowców oceniane są przez specjalny moduł, a następnie wszystko dokumentowane jest fragmentem zdjęcia lub filmu, a także dokładnym czasem zdarzenia. Daje to możliwość szybkiej reakcji operatorów odpowiedzialnych za funkcjonowanie nowoczesnego systemu na przejazdach kolejowych.
Pozytywnie o systemie SafeCross wypowiedział się Instytut Kolejnictwa oraz Urząd Transportu Kolejowego. Poseł Grzegorz Gaża z PIS zwrócił się do ministra infrastruktury z prośbą o rozszerzenie obszaru funkcjonowania systemu. W planach jest zainstalowanie go na większości przejazdów w Polsce. System SafeCross powstał w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Za jego stworzenie odpowiedzialna jest firma Elmontaż sp. z o.o oraz Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku Białej.