Koniec sagi S19 na Podlasiu? Zamiast mostu powstanie estakada za miliony!

2025-10-27 11:56

Po latach sporów i sądowych batalii, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) zmodyfikował kluczową decyzję środowiskową dla południowej obwodnicy Białegostoku w ciągu drogi ekspresowej S19. Najważniejsza zmiana? Most przez cenną Dolinę Narwi zostanie wydłużony z zaledwie 159 do imponujących 660 metrów, by chronić unikalne siedliska. To otwiera drogę do ogłoszenia przetargów na budowę odcinków S19 Choroszcz – Ploski oraz DK65 Kudrycze – Grabówka, co może nastąpić już na przełomie roku!

Koniec sagi S19 na Podlasiu? Zamiast mostu powstanie estakada za miliony!

i

Autor: GDDKiA/ Materiały prasowe
  • Ważna zmiana dla S19 na Podlasiu: GDOŚ zmodyfikował decyzję środowiskową po odwołaniach.
  • Zamiast krótkiego mostu, nad Doliną Narwi powstanie 660-metrowa estakada, by chronić cenny korytarz ekologiczny.
  • Nowa decyzja wprowadza też łagodzenie nasypów i ochronę siedlisk zastępczych dla zapylaczy.
  • Jakie są dalsze kroki i czy ta decyzja ostatecznie przyspieszy budowę kluczowej dla regionu drogi?

Przełom dla S19 na Podlasiu! Decyzja środowiskowa zmieniona

Modyfikacja decyzji środowiskowej przez GDOŚ to efekt odwołania i długotrwałych negocjacji. Zamiast krótkiego mostu, nad Doliną Narwi w rejonie miejscowości Ploski powstanie 660-metrowa estakada. To rozwiązanie ma na celu zachowanie drożności międzynarodowego korytarza ekologicznego Dolina Górnej Narwi (GKPn-23A), będącego jednym z najcenniejszych w Europie kompleksów siedlisk wodno-błotnych sieci Natura 2000.

Jak czytamy w uzasadnieniu decyzji, 60-metrowe przęsło nurtowe i minimalna skrajnia pionowa wynosząca 5 metrów na 70% długości obiektu, mają zapewnić niezakłócone warunki siedliskowe i umożliwić swobodną migrację zwierząt (w tym dużych) na całej szerokości doliny.

Co jeszcze zmienia decyzja?

Zmieniona decyzja środowiskowa obejmuje trzy odcinki realizacyjne S19 o łącznej długości około 40 km oraz prawie 14 km fragment drogi krajowej nr 65 po nowym śladzie. Oprócz wydłużenia mostu, wprowadza ona również szereg innych, istotnych warunków:

  • Łagodzenie nasypów: Nasypy pod istniejącą DK19 zostaną wyłagodzone, by poprawić warunki migracji zwierząt w Dolinie Narwi.
  • Ochrona budynków: W trakcie prac budowlanych prowadzone będą badania i ochrona budynków przed drganiami.
  • Siedliska zastępcze: Powstaną siedliska zastępcze dla trzmieli i innych zapylaczy, a otoczenie tych siedlisk zostanie zagospodarowane jako łąki kwietne.

Koniec długoletniej batalii?

Zmieniona DŚU zostanie teraz poddana szczegółowej analizie pod kątem rozwiązań technicznych i warunków ekonomicznych. Jeśli w ciągu najbliższych tygodni nie wpłyną skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, decyzja stanie się prawomocna. To zielone światło dla GDDKiA, która planuje ogłosić przetargi na poszczególne odcinki już pod koniec bieżącego i na początku przyszłego roku. Cel to podpisanie umów w formule "Projektuj i buduj" z nowymi wykonawcami do końca 2026 roku.

Historia decyzji środowiskowej dla tego odcinka S19 to prawdziwa saga. Pierwszy wniosek złożono we wrześniu 2018 roku, a od tego czasu sprawa była wielokrotnie uchylana i rozpatrywana przez RDOŚ, GDOŚ, WSA, a nawet NSA, ze względu na liczne odwołania i skargi dotyczące wpływu inwestycji na środowisko. Obecna decyzja jest efektem uaktualnionego raportu o oddziaływaniu na środowisko z lutego 2023 roku, zgodnego z wyrokami sądów administracyjnych.

S19 – kręgosłup wschodniej Polski

Droga ekspresowa S19 to kluczowa inwestycja, która docelowo połączy Kuźnicę na granicy z Białorusią z Barwinkiem na granicy ze Słowacją, licząc ponad 580 km. Na Podlasiu S19 będzie miała około 175 km (plus 5 km dwujezdniowej DK19 w Kuźnicy).

Obecnie na bardzo zaawansowanym etapie budowy jest już siedem odcinków S19 o długości ponad 89 km, z planowanym oddaniem do użytku niektórych fragmentów (m.in. Deniski – Haćki, Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, Bielsk Podlaski Zachód – Boćki) jeszcze na przełomie października i listopada tego roku.

Trzy kolejne odcinki S19 (Sokółka – Czarna Białostocka, Czarna Białostocka – Białystok Północ oraz Białystok Północ – Dobrzyniewo) o długości niemal 46 km są na etapie opracowywania szczegółowej dokumentacji technicznej, a wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały już złożone.

Zmodyfikowana decyzja środowiskowa to ogromny krok naprzód w realizacji tej strategicznej dla regionu i kraju inwestycji, z jednoczesnym poszanowaniem bezcennego dziedzictwa przyrodniczego Podlasia.

Białystok Radio ESKA Google News
QUIZ: Czy to miasto leży w Podlaskiem? Sprawdź, jak dobrze znasz miejscowości Podlasia
Pytanie 1 z 10
Które z tych miast leży w Podlaskiem?
Tak się w Polsce buduje drogi
Jarząbek prawdę Ci powie
Nie chcemy tej drogi - czyli spór z ekologią w tle.