- W pierwszej połowie 2025 roku w województwie podlaskim odnotowano wzrost liczby wypadków drogowych w kilku powiatach, m.in. zambrowskim i suwalskim.
- Główne przyczyny zdarzeń drogowych to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu oraz nadmierna prędkość, a także nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdów dla rowerzystów.
- Sprawdź, które drogi krajowe na Podlasiu są najbardziej niebezpieczne i gdzie powinieneś zachować szczególną ostrożność.
Czarna lista podlaskich powiatów
W celu przygotowania artykuły poprosiliśmy Komendę Wojewódzką Policji w Białymstoku o udostępnienie danych odnośnie bezpieczeństwa na drogach województwa podlaskiego. W ten sposób otrzymaliśmy raport o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie woj. podlaskiego wg powiatów w okresie styczeń – czerwiec 2025 roku.
Wynika z niego, że w kilku powiatach na Podlasiu w pierwszej części 2025 roku zanotowano wzrosty wypadków drogowych. Chodzi o:
- KPP w Zambrowie (o 5),
- KMP w Suwałkach (o 3),
- KPP w Augustowie (o 1),
- KPP w Mońkach (o 1),
- KPP w Sokółce (o 1).
Liczby, które nie kłamią. Policyjne statystyki w woj. podlaskim
Z danych otrzymanych od KWP w Białymstoku wynika, że w analizowanym okresie 2025 roku, na terenie woj. podlaskiego doszło do 147 wypadków drogowych, w których 25 osób zginęło i 144 osoby zostały ranne. Policji zgłoszono 5 238 kolizji drogowych. W porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku nastąpił: spadek liczby wypadków o 11, tj. o 7,0%, wzrost liczby zabitych o 3, tj. o 13,6%, spadek liczby rannych o 36, tj. o 20,0%, spadek liczby kolizji o 354, tj. o 6,3%.
Prędkość, brawura i lekceważenie pieszych – główne przyczyny tragedii
Z danych otrzymanych od podlaskiej policji jasno wynika również to, dlaczego w danych miejscach w regionie na drogach jest niebezpiecznie. Najczęstszą przyczyną wypadków w pierwszej połowie 2025 roku jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu: 35 wypadków (24,0% ogółu), co jest spadkiem o 7, tj. o 18,6% w porównaniu do analogicznego okresu w 2024 roku. Kolejną przyczyną jest nadmierna prędkość lub niedostosowana prędkość do warunków ruchu: 26 wypadków (17,8% ogółu) i tu też odnotowano w 2025 roku spadek o 12, tj. o 31,6%. Trzecią najczęściej występującą przyczyną jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów: 17 wypadków (11,8% ogółu) w 2025 roku, co dało wzrost o 12, tj. o 240% w porównaniu do 2024 roku. Ostatnią przyczyną było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu: 14 wypadków (9,6% ogółu) w 2025 roku, co dało spadek o 7, tj. o 33,3%.
Czarne punkty na mapie. Na tych drogach uważaj podwójnie
Jakie są czarne punkty na drogowej mapie województwa podlaskiego? Na podstawie danych KWP w Białymstoku widzimy, że najwięcej wypadków i innych zdarzeń drogowych występuje na najbardziej niebezpiecznych drogach w regionie. W pierwszej połowie roku 2025 chodzi o:
- droga krajowa nr 8: 7 wypadków (4,8% ogółu), 173 kolizje (3,3% ogółu)
- droga krajowa nr 61: 5 wypadków (3,4% ogółu), 189 kolizji (3,6% ogółu)
- droga krajowa nr 63: 4 wypadki (2,7% ogółu), 58 kolizji (1,1% ogółu)
- droga krajowa nr 65: 9 wypadków (6,1% ogółu), 192 kolizje (3,7% ogółu).
(To bardzo ważna, praktyczna część. Wymieniasz konkretne odcinki dróg krajowych (np. DK8, DK19, DK65), wojewódzkich czy skrzyżowania, które są szczególnie niebezpieczne w tych powiatach.)
Są też dobre wiadomości. Gdzie na Podlasiu jeździ się najbezpieczniej?
Są też jednak powody do pozytywów. Według danych KWP w Białymstoku są drogi na Podlasiu, gdzie wypadków jest bardzo mało lub wcale! Tutaj na wyróżnienie zasługują:
- droga krajowa nr 58: 0 wypadków (0% ogółu), 4 kolizje (0,1% ogółu)
- droga krajowa nr 64: 0 wypadków (0% ogółu), 27 kolizji (0,5% ogółu)

